| 
					
					 
					   Text a foto: 
					ZDENĚK PŘIBYL   
					
					
					
					   
					
							
							  
					
					
					Proměňuje se v něj čtyřiatřicetiletý nadšenec Jaroslav 
					Maryška z Husince. "Občas mi říkají vinnetuolog, ale já jsem 
					spíš magor," charakterizuje svou vášeň pro Vinnetoua a vše, 
					co s ním souvisí. Ta se v něm začala rozhořívat už v 
					mateřské školce a nejen že ho neopouští, ale nabírá stále 
					nových forem.  
					
					
					Jako dalšího hosta přivítal moderátor Jan Dvořák na pódiu 
					nově vymalovaného (zmizela červená!) a také vybaveného 
					Městského kulturního střediska ve Vimperku muzikanta, 
					učitele hudby a fotografa Jana Tláskala. A tak první díl 
					cyklu Šumavské bylinné s podtitulem Talk show různých chutí, 
					mohla začít.  
					
					  
					
					
					Podle slov ředitele MěKS Vimperk Tomáše Jiřičky bude cyklus 
					pokračovat. Diváci ve čtvrtek v souladu s balíčkem pro 
					rozvolňování akcí v kultuře podepisovali čestné prohlášení, 
					že splňují hygienické podmínky stanovené vládou proti šíření 
					koronaviru.   
					
					
					Nová talk show dostala jméno podle legendárního vína z 22 
					šumavských bylin a koření, které začal ve Vimperku v druhé 
					polovině 19. století vyráběl zdejší lékárník Bohuslav 
					Budínský a o mnoho let později ve výrobě pokračovalo 
					družstvo Mykoprodukta Vimperk.  
					
					  
					
					
					Tento speciální mok, který připomínal italská přípitková 
					vína, proslavil Vimperk široko daleko. Jeho historii 
					připomněl Jan Dvořák, jinak mluvčí Národního parku Šumava. A 
					pak se ke slovu dostali hosté. Na úvod zahrál Jan Tláskal na 
					klavír známou melodii z filmů o Vinnetouovi, a tak navodil 
					tu správnou atmosféru. 
					
					
					Od dětství si Jaroslav Maryška hrál na Vinnetoua. Později 
					měl i pokrevního bratra, který se prý podle svých vzorů 
					nechtěl říznou do ruky a smíchat si tak krev, a tak si 
					alespoň společně zakouřili. V nějakých sedmnácti letech 
					zcela propadl světu zfilmovaných dobrodružných příběhů Karla 
					Maye.  
					
					  
					
					
					Filmy s náčelníkem Apačů prý viděl více než pětsetkrát. S 
					Vinnetouem Piera Brice jich vzniklo 11, celkem pak 17. Do 
					Chorvatska, kde se filmy od začátku šedesátých let minulého 
					století v naprosté většině natáčely, se vypravil Jaroslav 
					Maryška už dobře šedesátkrát. Nejprve vyhledá ve filmu 
					charakteristickou scénu, a pak ji najde v terénu, když je 
					třeba, přijde ke slovu sekera a pila, které vozí sebou, a 
					místo pak fotí v současné podobě.  
					
					
					Často i se sebou samotným v kostýmu Vinnetoua, který jak 
					říká, "naposledy oblékl před třiceti kily". Snímky míst, 
					které od sebe dělí šedesát i více let, skládá do dvojic. 
					Promítá je na besedách a v poslední době je umisťuje i na 
					svůj nekomerční 
					
					
					web. 
					Všechno totiž dělá ze záliby, má vedle toho své slušné 
					povolání obchodníka. A taky má ženu a dvě děti, čtyřapůlletý 
					syn se jmenuje Lex po Lexi Barkerovi - Old Shatterhandovi, 
					dcera pak po jedné z hereček.   
					
					  
					
					
					Besedy samozřejmě provází spousta zajímavostí a bylo tomu 
					tak i ve Vimperku. Účastníci se například dozvěděli takové 
					pikantnosti, jako že na dvou místech je ve filmech vidět v 
					pozadí autobus na lince Rijeka - Zagreg. Nebo také, jak 
					tvůrci filmu museli šetřit, a také třeba o dvou scénách 
					které ve filmu následují po sobě, kdy proti sobě jedou 
					Vinnetou a pak Old Shatterhand na stejném koni Hatátitlá. 
					Mimochodem - oba vraníci, i druhý Ilči, byly klisny... 
					
					
					Dlouhá léta také sbírá podpisy účastníků natáčení filmů 
					podle Karla Maye na obraz s filmovými hrdiny. A pátrá s 
					pomocí přátel z Chorvatska i z diplomatických kruhů po 
					žijících účastnících či dabérech. A nejen to. "V současné 
					době se zaměřuji hlavně na koně. Ve vinnetouovkách jich 
					hrálo 60, znám je díky přátelům už všechny jménem a teď k 
					nim přiřazuji jejich portréty," říká Jaroslav Maryška.
					 
					
					  
					
					
					Besedu provázel řadou precizních hudebních ukázek 
					kombinovaných se zasvěceným slovem učitele hudby Jan 
					Tláskal. Na klavíru předvedl posluchačům, jak německý 
					hudební skladatel Martin Böttcher přiřadil ke každé postavě 
					na plátně vlastní charakteristický motiv, i třeba to, jak se 
					změnila hudba z houpavé melodie prvních vinnetouovek 
					režiséra Haralda Reinla, jakoby v koňském sedle, na ostřejší 
					tóny hudby k filmu Old Shatterhand, kterou složil jiný 
					skladatel, Riz Ortolani.   
					
					Na závěrečnou otázku skvělého moderátora Jana Dvořáka, co by 
					především ocenil na díle Karla Maye, Jaroslav Maryška - 
					Vinnetou odpověděl. "Nejvíce si na něm vážím toho, že v 
					devatenáctém století byl snad kromě Jamese Fenimora Coopra 
					jediným spisovatelem, který psal hezky o indiánech." 
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					
					  
					 |