# Úterý 4/6
2024 - TEXT A FOTO: Tomáš František Přibyl
V sále
vedle pokladny zámeckého muzea vystavují od uplynulého
víkendu Bohumil Eliáš a Bohumil Eliáš hlavně svá díla ze
skla, ale také obrazy nebo sochy z bronzu. Expozice je
představením ojedinělé dvojice otce a syna, kteří
reprezentují v oblasti českého uměleckého skla různé
epochy a naturely. Jejich výstava vznikla v rámci
podobně unikátního projektu Sklo & Glass, který tak
dorazil už i do Vimperka.
Projekt
vymyslela a loni začala realizovat prachatická
výtvarnice Šárka Ladýřová. Jde jí o návrat skla v jeho
umělecké podobě do tradičního sklářského regionu, jakým
bývala Šumava. Výtvarnici, která vystudovala evropská
studia a antropologii a pracovala i v Prachatickém muzeu
nebo v malé galerii v Londýně, se podařilo pro svou
myšlenku sehnat mecenáše a donátory a zapojila do ní pak
i muzea v Sušici, Kašperských Horách a Vimperku a
galerii v Dolní bráně v Prachaticích.
K tomu v
Prachaticích vytvořila prostor v Křišťanově ulici, který
slouží jako zázemí projektu i k výstavám - nově včetně
sklepení. Šárka Ladýřová v něm pořádá i tematické
večery, které představují významné sklářské výtvarníky
nebo díla. Navíc o zapojení do projektu projevilo zájem
muzeum skla v bavorském Frauenau a každý, kdo by ho
chtěl podpořit, o něm najde více na
https://sklo-glass.com/.
![](24-6-4-eliasvim-1.JPG)
Výstava na
vimperském zámku je už čtvrtou výstavou v tomto
projektu. A je především zajímavým dialogem a
symbolickým návratem. Bohumil Eliáš otec, který zemřel v
roce 2005, začínal ve sklářském učilišti v Novém Boru,
aby nakonec v šedesátých letech dokončil své studium na
umělecko-průmyslové škole v Praze.
Podle Šárky
Ladýřové v něm vládla živelná touha tvořit i odvaha
experimentovat. „Jeho díla, realizace v architektuře i
komorní plastiky, jsou zastoupena ve sbírkách i
exteriérech po celém světě. V sedmdesátých letech se
vedle prestižních zahraničních projektů napříč světadíly
věnoval též drobné sakrální architektuře,“ řekla Šárka
Ladýřová.
![](24-6-4-eliasvim-2.JPG)
Bohumil
Eliáš otec přitom mimo jiné navrhnul i skleněnou fontánu
pro Světovou výstavu Expo v roce 1967 v kanadském
Montrealu a spojen je také s Vimperkem. „Tato výstava mi
udělala radost i proto, že jsem mohla symbolicky vrátit
práci Bohumila Eliáše zpět do Vimperka. Protože tady
koncem šedesátých let začínal se zajímavým projektem
vitráží kostelů a tady poprvé použil technologii, se
kterou pak pracoval i ve volné tvorbě. Šlo o realizaci
oken kostela svatého Bartoloměje. Tam poprvé použil
technologii horizontálního lepení skla,“ řekla Šárka
Ladýřová s tím, že se tyto vitráže nedochovaly, ale
vytvořil je pak i pro kostel v Dobrši na Vacovsku, kde
je možné je stále vidět.
Navíc si
Bohumil Eliáš našel ve Vimperku i manželku a maminku
Bohumila Eliáše mladšího. Ten toho na svém kontě zatím
nemá tolik, jako jeho otec, přesto: „Se sklem pracuje z
pozice sochaře, zdobnost a barevnost u něj ustupuje
čistotě linií a sochařské zkratce. Od absolutoria v
ateliéru profesora Hendrycha na pražské AVU v roce 2007
se etabloval jako sochař a malíř, jehož skleněné
artefakty našly své oprávněné zastoupení ve sbírkách po
celém světě. Eliáš mladší dokázal vyrůst s invenčním
odkazem svého otce v samostatnou suverénní autorskou
osobnost,“ představila ho Šárka Ladýřová.
Zajímavou
výstavu je možné na vimperském zámku vidět až do konce
října letošního roku.
![](24-6-4-eliasvim-3.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-4.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-7.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-6.JPG)
Zleva
nový kastelán vimperského zámku Zdeněk Svoboda, Bohumil
Eliáš syn, realizátorka projektu Sklo - Glass Šárka
Ladýřová a maminka Bohumila Eliáše mladšího.
![](24-6-4-eliasvim-9.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-10.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-11.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-12.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-13.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-14.JPG)
![](24-6-4-eliasvim-15.JPG)
![](nn-logo23A.gif)
|