ZPRÁVY - FOTO - OD ČTENÁŘŮ - INZERCE - REDAKCE - CENÍK
  
 

Změny Radničnímu listu pomohly. Ale ne každá

GLOSA - Prachatický Radniční list dostal konečně s dubnovým vydáním živější podobu hodnou 21. století. Některé změny týkající se písma se však nepovedly.

# Pátek 26/4 2024 - TEXT: Tomáš František Přibyl

Nová podoba Radničního listu vychází z visuálního stylu, který vzešel ze soutěže vypsané za minulé koalice. Nové je zejména písmo, logo a číslování stránek. Současně s tím redakce podobu listu zmodernizovala. Starý list už působil dojmem dokumentu připraveného ve Wordu středoškolským studentem.

Členění stránek je nově živější, přehlednější a nepůsobí přehlceným dojmem. Další oživení přinesly i barevné změny - stejně tak dvouřádkové titulky zarovnané na střed. Velkým pokrokem je i logo listu a s ním celá titulní strana. Celkově díky tomu Radniční list dohnal konečně Vimperské noviny a Volarský zpravodaj. I když toto srovnání je obtížné, protože Volary vydávají klasický časopis, Vimperk klasické noviny a Prachatice zvolily nyní visuál někde mezi.

Zároveň však bylo zvoleno nešťastně úzké písmo, které se bude zejména starším generacím hodně špatně číst. K tomu přetrvalo psaní citací kurzivou, což čitelnost textu celkově zhoršuje. A naprosto nepovedené jsou bohužel podpisy autorů článků. Jsou malinké, úzké a ještě kurzivou. Stejně tak číslování stránek je příliš blízko textu a chybí rovněž větší odstup loga listu a titulku na první straně.

K tomu by asi prospělo konečně zrušit slovo starosty a místostarostů. Často z nich čiší, že pisatel neví, o čem psát nebo jsou tyto texty používány k politickému marketingu, tedy propagandě. I starostovi by mohlo stačit místo mezi názory zastupitelů.

Vzhledem k postupujícímu úpadku vlivu tradičních medií, a hlavně žurnalistiky, je Radniční list výhledově nejvlivnějším mediem v Prachaticích, protože ho dostávají do schránek všichni obyvatelé. Jeho obsah se přitom podobně jako městské listy a sociální profily napříč Českem čím dál tím více politizuje a vládnoucí koalice mají více a více vlivu na to, jak jsou zprávy o nich podávány.

V Prachaticích na městském webu, facebooku a Radničním listu sílí vliv zpráv připravených v kanceláři starosty, které opozice nemá možnost před vydáním ovlivnit a reagovat může až zpětně v silně omezeném rozsahu. Marketingového pracovníka hledá nyní i město Vimperk. Pokud bude psát zprávy i o politických rozhodnutích, půjde v podstatě také o klasického propagandistu.

Nezávislého pohledu žurnalistů přitom ve veřejném mediálním prostoru, který se navíc atomizuje, rychle kvůli sociálním sítím ubývá. Za posledních patnáct let tradiční redakce propustily po světě až dvě třetiny novinářů. A tak nezbývá než doufat, že opozice a veřejnost budou vyvíjet tlak na nezávislost a vyváženost obsahu radničních medií.

 



 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky