| 
						
						      # 
						Sobota 1/7 2023 - TEXT A FOTO: Ladislav Beran České dráhy 
						se s oblíbenou nostalgickou atrakcí vrátily na Šumavu v 
						roce 2021, když před tím Šumavské léto s párou přerušily 
						poté, co nevyhrály tendr na provozování šumavské osobní 
						dopravy. Letos se tu tak koná už třetí léto s párou od 
						jeho obnovy. Zahajovací jízda hlavně pro zvané byla 
						připravena na pátek 30. června z Volar do Nového údolí. „Hlavní 
						část Šumavského parního léta je naplánovaná mezi 1. a 
						16. červencem. O sobotách a nedělích v tomto období 
						vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích 
						hlubokými šumavskými hvozdy. Souprava s lokomotivou 
						Kafemlejnek a historickými vozy řady Ci bude začínat 
						vždy ve Volarech, odkud dopoledne zajede do Lenory a 
						vrátí se zpět,“ uvedl mluvčí Českých drah Daniel 
						Matoušek. „Po poledni 
						bude vlak z Volar pokračovat směrem na Černý Kříž, odkud 
						se o sobotách vydá do Nové Pece a v neděli pak do Nového 
						Údolí těsně u hranice s Bavorskem. Odpoledne se pak 
						souprava vrátí zpět do Volar. Na pondělí 17. července je 
						pak naplánovaná závěrečná jízda z Nové Pece do Kájova,“ 
						dodal ještě. 
						 V pátek na 
						perónu ve Volarech příchozí hosty vítal i předseda 
						Pošumavské jižní dráhy a celoživotní nádražák Pavel 
						Kosmata, který má druhý domov v Novém Údolí a také 
						starostka Volar Martina Pospíšilová, která si zahrála na 
						výpravčí a všem přála krásný zážitek na cestě šumavskou 
						krajinou. Mezi 
						pasažéry nechyběli ani starostky Stožce Helga Finiková a 
						Lenory Karolína Štěpánová s manželem a s dcerami, na 
						palubě byl i Marcel Goetz z České pohádkové akademie, 
						který v Novém Údolí společně s Pavlem Kosmatou uvedl v 
						život novou turistickou vizitku s Karlem Klostarmannem, 
						jako vzpomínku na 100 let od jeho úmrtí. V Novém 
						údolí bylo možné navštívit expozici Klostermannovy 
						Šumavy, využit občerstvení, poslechnout si výbornou 
						hudební dvojici Michal a Petra, která hrála i ve vlaku, 
						nebo se podívat na nejkratší mezinárodní železnici na 
						světě, kterou představuje pozůstatek tratě ze Stožce do 
						Bavorska. A Kafemlejnek – lokomotiva táhnoucí 
						nostalgické vlaky – mohla mezi tím od hasičů nabrat 
						vodou. 
						 Kafemlejnky 
						byly nejrozšířenějšími lokomotivami našich lokálek. 
						Později dosluhovaly na posunu v malých stanicích, 
						výtopnách a vlečkách. Vyráběly se přes 35 let v počtu 
						nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek 
						Rakousko-Uherska. Některé ve službě vydržely až do 
						ukončení parního provozu. Většina byla zachráněna díky 
						umístění na podstavec, jako památka nebo se dochovaly na 
						vlečkách. 
						Kafemlejnek, který letos brázdí šumavské tratě, je 
						mašinka, která přijela z Lužné u Rakovníka, kde je 
						muzeum Českých drah. Populární jízdy vláčku s dřevěnými 
						vagóny, dobovým interiérem a otevřeným vozem jsou přitom 
						opravdovou vzpomínkou na dobu, kdy vládla pára. Ve vlaku 
						nechybí malý bufet s barovým pultíkem a kvalitní 
						obsluhou, dostanete zde rezavý mok, kávu a já doporučuji 
						výborný jablečný mošt. 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 |