Text:
TOMÁŠ PŘIBYL, návrhy Matěj Chabera a Michaela Hečková
Vimperk si loni zvolil novou visuální identitu města a na
začátku roku ji oficiálně představil. Informovali jsme o ní
už loni v listopadu. (Vimperk
o sobě řekne logem, že má energii, styl a sebevědomí).
A letos ji začne implementovat do jednotlivých segmentů
veřejného prostoru a života. První na řadu přijde navigační
a informační systém pro návštěvníky Vimperka.
„Jde nám především o to, abychom maximálně smysluplně
využili připravovaný navigační systém a pokusili se do něj v
co největší míře implementovat i další cykloturistická a
turistická značení, která jsou v současnosti ve městě,
mnohdy nekoncepčně a neesteticky, umístěna,“ vysvětlila
vedoucí vimperského odboru školství, kultury a cestovního
ruchu Martina Křížová.
Kromě nové visuální identity města je důvodem pro změnu
navigačního systému i to, že ten starý funguje už třicet
let. Postupně byl rozšiřován a inovován. Zahrnuje přitom jak
prvky navigačního systému, informačního mapového systému,
značení turistických okruhů, tak také dopravní značení,
plakátovací plochy či propagační vlajky na Fišerce. Impulsem
pro nový systém je i očekávaný příliv turistů po otevření
zámku po rekonstrukci.
„Kompletní vizuální proměnou směrového navigačního značení
se v současné době zabývá zpracovatel vizuální identity
města designér Matěj Chabera ve spolupráci s městským
architektem René Dleskem a pracovníky odboru školství a
kultur. V současné chvíli je známa nová podoba navigačního
systému, následovat bude výběr dodavatele, který by měl v
průběhu druhého čtvrtletí letošního roku nové značení
nainstalovat,“ řekla Renata Lešková z odboru školství,
kultury a cestovního ruchu.
Následovat by mělo rozšiřování nového systému i na
odstavných parkovištích a turisticky atraktivních místech ve
městě. Současně s novým systémem začíná radnice připravovat
také novou podobu propagačních materiálů města. A vzniknou
také zásady pro používání loga.
Nový visuální styl města
Vimperk je středověké město 21. století. Krásné a hrdé město
na ostrohu nad řekou Volyňkou. Město pod Boubínským pralesem
se Šumavou doslova za zády.Koncept nové vizuální identity
využívá právě jednotlivé historické elementy a skryté
poklady, které lokalita nabízí. Historie Vimperka je silně
spjata s knihařskou tradicí. Už v roce 1484 zde nedlouho po
vynálezu knihtisku vytisknul pasovský tiskař Johann Alacraw
dvě knihy. Nejvýraznější lokální osobností však byl
zakladatel tiskárny Vimperk, knihkupec a vydavatel Johann
Steinbrener– knihtiskařský Baťa. Zdejší dílna dosáhla
světového věhlasu a milionových nákladůmodlitebních knih
včetně koránuči lidových kalendářů. Knihy byly svého času
vydávány ve 30 jazycích a distribuovány doslova do celého
světa.
V jako otevřená kniha
Nové logo města Vimperk proto jasně připomíná otevřenou
knihu či pruhy hřbetů knih vystavených na polici. Použito je
čisté, přesné a perfektně čitelné moderní písmo Aeonik Pro.
Současný Vimperk se profiluje jako město sportu a
volnočasových aktivit, místo odpočinku. „Pruhy v logu
symbolizují sport, dynamiku a pohyb. Nápis Vimperk jako by
visel na pomyslné stuze medaile, což působí jaksi vznešeně a
dekorativně, ale pořád současně a minimalisticky. Logo by
mělo podpořit hrdost místních a upevnit jejich vztah k
místu,“ popisuje designér Matěj Chabera. Ohraničené písmeno
V evokuje W. Připomínátak starý německý název města –
Winterberg. Vimperk má vizi, budoucnost a jasnou identitu.
Nemusí o sobě pochybovat. Je skvělým místem pro život i
aktivní dovolenou v přírodě. Právě proto je název města
zakončen suverénnítečkou. Vimperk přesně ví, kam směřuje.
Nekřičí vykřičníkem ani o sobě zmateně nepochybuje
otazníkem. Prostě je. Tečka.
Symbióza starého a nového
Zvláštností návrhu je skladba loga, která umožňuje plynule a
jednotně pracovat hned s několika jeho verzemi. Vizuálnímu
systému tak poskytuje flexibilitu při zachování jasného
charakteru. Vedle základní univerzální verze loga je
zpracována například podélnáverze pro použití v online
prostředí a úzkých kompozicíchči slavnostní podoba pro
významné události, jejíž součástí je rovněž městský znak. „V
návrhu mi šlo především o symbiózu nového výrazného loga a
historického městského znaku. Obě podoby mají svůj smysl,
svou roli a koncept je postavený na jejich rovnováze.
Městský znak bývá u nových návrhů často vynechán nebo se
objevuje někde bokem. Mým cílem bylo postavit tyto dva silné
symboly na jednu rovinu tak, aby se navzájem podporovaly,“
říká Matěj Chabera.
Městský znak vstupuje do 21. století
Aplikaci nové vizuální identity předcházelo překreslení
městského znaku. Ten se nacházel v žalostném stavu po
estetické i heraldické stránce a nesl stopy neodborných
zásahů. Chabera přizval ke spolupráci odborného konzultanta
z České genealogické a heraldické společnosti v Praze, pana
Stanislava Kasíka. Designér dal znaku novou podobu, která
kombinuje současný výraz hlavní figury inspirovaný logy
sportovních klubů, čímž odkazuje ke sportovní image Vimperka,
a konzervativní tradiční formu znaku vyvíjející se v různých
obměnách od roku 1537. Velký vliv na tvarosloví figurylva
měl také státní znak ČR od Jiřího Loudy. Snahou nebylo znak
výrazně měnit, ale dát mu vrcholnou estetickou, technickou a
heraldickou podobu.
Barva šumavských rašelinišť a fasád starých domů na náměstí
Barevné schéma nové vizuální identity čítá pět základních
barev. Bílá představuje barvu papíru neboli základního
komponentu knih. Krémováje zase barvou fasád domů na zdejším
svažitém náměstí Svobody a rovněž barvou papíru starých
knih. Oranžovo-červená připomíná barvu městské vlajky a
odkazuje k cihlám a střešním krytinám, které lze spatřit ze
Státního zámku Vimperk. Smrková je barvou zdejší přírody.
Zastupuje šumavské lesy, slatě a rašeliniště. Značí Národní
park Šumavu, krajinu, ekologii, zdravé životní prostředí i
otázky udržitelného životního stylu stejně jako udržitelného
cestovního ruchu. Konečně černá je barvou tiskaře a písma v
knihách.
Strategický a komplexní přístup
Nová vizuální identita města Vimperk je součástí komplexní
proměny obce. Šumavské město si v loňském roce nechalo od
společnosti ONplan vypracovat Analýzu cestovního ruchu a
Strategický plán města Vimperk. Designér Matěj Chabera proto
přizval v rámci důkladné metodologie ke spolupráci
literárnídokumentaristku Michaelu Hečkovou, která se
věnujesoučasné architektuře a rozvoji malých měst. Ta
zpracovala úvodní rešerše základní charakteristiky města.
Součástí první fáze příprav byl také krátký pobyt ve
Vimperku, vlastní fotodokumentace, rozhovory s místními
obyvateli a celkové vstřebání turistického zážitku při
návštěvě města. Autoři od začátku mířili na jednu kompletně
dotaženou variantu a její plné rozpracování, jež svou mírou
detailu výrazně překročila prvotní zadánívyzvané soutěže.
„Novým návrhem vizuální identity jsme nadšeni. Nepochybně
přispěje k určité jednotnosti a jasné propagaci města
Vimperk. Autoři projevili o naše město neobvyklý zájem.
Vyžádali si veškeré strategické dokumenty a podrobně načetli
historii města. Logo je opravdu krásné a funkční,” dodává
starostka Jaroslava Martanová (STAN). Aplikace komplexního
balíčku vizuální identity bude realizována v průběhu roku
2021.
MA Matěj Chabera (1982)
Matěj Chabera je designér propojující obory grafického a
produktového designu. Jeho tvorba je postavená na obsáhlé a
neustále se vyvíjející osobní metodologii, která pro něj
svým významem převyšuje vizualitu či styl. Chabera navrhuje
vizuální identity, knihy, experimentální objekty, průmyslové
produkty a nábytek. Jeho přístup k designu je postavený na
propracovaném procesu navrhování od neustálého studia oboru,
přes pečlivé rešerše a spolupráce s dalšími odborníky a
dlouhodobý vývoj, prototypováníaž po pečlivé dotažení a
výraznou prezentaci práce. Chabera studoval filosofii,
psychologii a dějiny umění na Karlově Univerzitě, grafický
design a design v architektuře na GerritRietveldAcademy v
Amsterdamu a jako první Čechabsolvovalobor design products
na Royal College of Art v Londýně. Své pražské studio a
značku založil v roce 2009, navrhuje pro spektrum
mezinárodních klientů (např. Herman Miller, Model Obaly,
LUGI, Kavalierglass), tvoří vlastní kolekce a ve spolupráci
s americkou univerzitou NC State také vede novou generaci
studentů k designu dle vlastní metodologie. Realizoval přes
70 výstav u nás i ve světě. Je vítězem cen Czech Grand
Design – grafický designér roku (spolu s Jakubem Korousem a
Tomášem Brousilem) a držitelem německého ocenění RedDot za
redesign značky Primeros (spolu s Jakubem Korousem). Jeho
práce je zastoupena ve stálých sbírkách muzea designu v
belgickém Gentu. Společně s literárnídokumentaristkou
Michaelou Hečkovou je podepsán pod knihou 20 000 mapující
současnou architekturu na malýchčeských městech a publikací
Možnosti vesnice zaměřující se na architektonickou proměnu
českého venkova, která vychází na jaře 2021.
|
|
|
|
|
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
prachatickoNEWS.CZ
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|