OD REDAKCE   OD ČTENÁŘŮ   /   INZERCE   REDAKCE   CENÍK
  
 

Opozice chce také prostor na profilech města

ZPRÁVA - Hlavní opoziční síla v prachatickém zastupitelstvu, Nezávislí, požádala o to, aby také mohla umisťovat své videospoty na městský facebook a web.

 

# Čtvrtek 16/10 2025 - TEXT: Tomáš František Přibyl

Stran toho, jaký má opozice přístup do městských komunikačních kanálů, panuje v Prachaticích nevyváženost. Pravidla existují jen pro to, jak opoziční zastupitelé mohou publikovat v Radničním listu. Mají tu však prostor výrazně omezenější než vedení města. A přístup mají se svými názory také do městského vysílání v kabelové televizi. Pokud jde o web a městský facebook, má opozice smůlu.

A to se rozhodl na jednom z posledních jednání zastupitelstva změnit bývalý starosta Martin Malý. A to hlavně proto, že se mu zdá, že městský web a facebook využívá starosta zejména ke své propagaci. „Nikdo v minulosti nevyužíval oficiální web města a sociální sítě ke své sebeprezentaci jako současný pan starosta,“ řekl Martin Malý.

A s tím, že by Nezávislí také chtěli využívat tento kanál, se následně ptal, jak mohou takové příspěvky dodávat. „Abychom informovali naše občany i o našich názorech,“ dodal Martin Malý.

Narazil však na příkré odmítnutí. „Neuvažuji o tom, že bychom to dělali. Nemyslím si, že by to mělo být otevřené všem zastupitelům,“ řekl starosta Jan Bauer s tím, že si myslí, že pokud on nebo místostarostové na webu a sociálních sítích města vystupují, tak jen aby z titulu své funkce informovali o dění ve městě.

Na sociálních sítích města může opozice příspěvky vedení města, které často obsahují i politická stanoviska a jsou výkladem událostí, komentovat, pokud u nich nejsou komentáře blokovány. Na web města se opozice nemá prakticky jak dostat.

Zejména facebookový profil města přitom obsahuje i politická stanoviska vedení města – například ke zrušení prachatické porodnice. A tiskové zprávy koalice, ve kterých často chybí řada důležitých informací, jsou vlastně politickým výkladem a stanoviskem vedení města vždy.

Navíc se na facebookovém profilu města objevují i fotografie, které prezentují vedení města na některých akcích, a ne pouze samotné akce. A v některých příspěvcích se starosta chová více jako influencer, než jako starosta předávající informace. Viz třeba jeho video s jitrnicí, jaká potřebuje vlastní občanku.

Opoziční požadavek je přitom oprávněný a logický i vzhledem k tomu, do jaké mediální reality jsme se posunuli. Tradiční media už nemají monopolní vliv a dosah a personálně jsou vesměs tak zdecimovaná, že se stíhají věnovat vyváženě a nestraně jen sem tam některým tématům.

Hlavní slovo tak mají v nové mediální době sociální sítě a oficiální komunikační kanály města. Na těch by tak měla panovat vyváženost zajišťovaná nejlépe nějakou etickou komisí na způsob mediálních rad. Zatím je v prachatickém mediálním prostoru zvýhodněna vládnoucí část zastupitelstva, což neprospívá svobodě slova.

Influencer Jan Bauer zvoucí na vepřové hody.

Foto z oslav hasičského výročí na facebooku města.

Foto starosty z facebooku města.

Politické stanovisko vedení města na facebookovém profilu Prachatic.

Informativní význam této fotografie z facebooku města je také diskutabilní.

 

 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky