OD REDAKCE   OD ČTENÁŘŮ   /   INZERCE   REDAKCE   CENÍK
  
 

Úchvatné květinové instalace i díla vytvořená AI

ZPRÁVA a OBRAZEM - Tradiční start sezóny na Kratochvíli přináší na tento zámek jako obvykle tisíce nádherných květů. Ale letos také připomíná nové a důležité téma.

 

# Úterý 27/5 2025 – TEXT: Tomáš František Přibyl

FOTOGRAFIE: Ivan Janota

První letošní větší akcí se v prostorách nejkrásnější renesanční vily na sever od Alp stala už tradičně vernisáž dvou výstav. První, květinová, tu potrvá jen do neděle 1. června, ale druhou, výtvarnou, je možné navštívit až do 7. září. K tomu na zámku nechyběly o uplynulém víkendu dva koncerty a také tu upozornili na nové morální téma spojené s nejnovějším technickým pokrokem.

Letošní výstava květinových aranží dostala název Harmonie květin a podtitul Renesanční umělci a květiny. Za cíl si její tvůrci dali propojit křehkou krásu květin s hlubokou symbolikou renesance. Jejím hlavním aranžérem byl opět přední český florista Slávek Rabušický, který se specializuje dlouhodobě právě na aranžování květin v historických objektech. A o samotnou instalaci patnácti set květin a dvou tisíc květů, dovezených z celé Evropy, se jako obvykle postarali zahradnici z jihočeských zámků.

„Dominuje tu růže, lilie, karafiáty a tulipány – tedy druhy spojené s obdobím renesance. A návštěvníci mohou vidět kompozice vycházející ze stylu Botticeliho, Leonarda da Vinciho, Caravaggia nebo Rafaela. Ve stylu Botticeliho se tady tak zrodila například květinová Venuše z obrazu Primavera,“ uvedla mluvčí Národního památkového ústavu Markéta Slabová.

A k tomu letos výstava květin obsahuje netradičně i obrazy vytvořené umělou inteligencí. Jde o věrné napodobeniny renesančních mistrů, ale i o několik fiktivních obrazů. „Tato díla jsou instalována odděleně, aby vytvářela kontrast k dobovým dílům, a to s cílem poukázat na rizika spojená s nástupem moderních technologií a na jejich roli v současném vnímání umění,“ vysvětlil kastelán zámku Petr Šmíd.

Správa zámku tímto počinem vstupuje do diskuse o zapojení umělé inteligence do uměleckých oborů a ptá se, zda je tento vstup ohrožením, příležitostí, či pokrokem. Kratochvíle je přitom pro tuto debatu zajímavým místem – vznikla nejen pro to, aby Rožmberkům poskytla odpočinek a potěšení, ale také aby oslavila krásu a talent v jejich originální a lidmi vytvořené podobě. A to je v příkrém rozporu s počítačovým světem, který nabízí čím dál tím více falše.

Pro letošní sezónní výstavu v zahradním pavilonu Markéta pak vedení zámku vybralo díla jihočeské výtvarnice Vlaďky Kuthanové z Kamenného Újezdu. Ta maluje většinou pastelem, či olejovými barvami, hodně se věnuje přírodě, zátiším i postavám. Její práce mají specifickou, žensky něžnou a zajímavou poetiku a podání atmosféry se u ní blíží impresionismu.

A aby toho nebylo málo, připravili na Kratochvíli po pátečních vernisážích také dvě večerní prohlídky s koncerty. V sobotu tady náš fotograf Ivan Janota zastihl jihočeskou kapelu Bonsai č. 3, která s sebou přivezla i písničkáře Petra Vořešáka. A v neděli zněly zámkem operní árie v podání zpěváků Jihočeského divadla. Jen za první den květinové výstavy se přitom přišlo na aranže na Kratochvíli podívat na pět set lidí.

 

 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky