OD REDAKCE   OD ČTENÁŘŮ   /   INZERCE   REDAKCE   CENÍK
  
 

Kyberútok radnici způsobil statisícové škody

ZPRÁVA - Jen obnova systémů a databází po největším známém kyberútoku na veřejnou instituci prachatického okresu stála zhruba čtyři sta tisíc korun i s daní.

 

# Čtvrtek 22/5 2025 - TEXT: Tomáš František Přibyl

Škody, které utrpěla vimperská radnice po útoku na její počítače, sítě a databáze ze čtvrtka 6. března na pátek 7. března zřejmě přesahují výrazněji půl milionu korun. Jejich oficiální součet však není k dispozici, protože vedení vimperského městského úřadu se k našemu redakčnímu dotazu na škody nechtělo vyjadřovat s ohledem na probíhající vyšetřování. Poskytnutí podrobnějších informací odmítl i Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost.

Ve veřejně přístupných databázích však lze dohledat objednávku vimperské radnice na „obnovení systémů a databází po útoku Ransomware“ za 400 232 korun včetně daně z přidané hodnoty. Tuto obnovu město objednalo u českobudějovické firmy WV Systems a ransomware je podle Wikipedie druh vyděračského softwaru, který šifruje či blokuje napadená data a požaduje výkupné.

Další nepřímé škody přitom není snadné odhadovat. Jen náklady na přesčasy IT pracovníků úřadu a úředníků však zřejmě půjdou do desítek tisíc korun. Některé záležitosti navíc museli úředníci krátkodobě opět řešit na papíře a do škod by tak mohly být zahrnuty i náklady na jinak nadbytečný tisk a poštovné. A jen velmi obtížné je vyčíslit nějak i následky toho, že se vyřizování některých záležitostí na úřadě protáhlo.

Úřad po útoku hned 7. března ráno preventivně odpojil všechny systémy a interní síť a také podal trestní oznámení na neznámého pachatele. V první tiskové zprávě o útoku pak úřad ujistil veřejnost, že nebyla ztracena žádná citlivá data. Napadeno přitom bylo třicet ze sto dvaceti městských počítačů a v některých z nich musela být smazána lokání data a tím i část práce úředníků.

Obnovování systému a databázi začalo 10. března a uvedení všeho do pořádku si vyžádalo zhruba tři týdny. Až 18. března se podařilo plně obnovit provoz e-mailových adres úředníků. Veřejnost tak musela s úředníky komunikovat osobně na úřadu nebo telefonicky. Téměř dva týdny bylo lepší nejprve na úřad předem zavolat a zeptat se, zda je možné danou věc už vůbec vyřídit.

Na přepážkách nešlo několik dní platit platebními kartami. Datová schránka úřadu sice zůstala v provozu, ale až do 19. března nefungovala spisová služba, a tak došlé zprávy ze schránky čekaly na vyřizování. Odpojen byl registr řidičů, vozidel, cestovních dokladů a občanských průkazů.

Zhruba týden po útoku obnovil městský úřad servery ze zálohy a následně už vytvářel i nové zálohy. Platby kartou na přepážkách se podařilo obnovit k 19. březnu. Ještě k pátku 21. března ale nefungovala elektronická úřední deska. K tomuto dni pak úřad oznámil obnovení ověřování listin a totožnosti a také výpůjčního systému v městské knihovně.

Bezmála dva týdny trvalo také obnovení vyřizování pasů, občanek a záležitostí v registru vozidel a řidičů. Ještě 19. března mohl úřad vydávat pouze nové doklady, ale nemohl rušit ztracené, ukradené nebo poškozené pasy a občanky. A ještě 19. března nefungovalo v registru řidičů zcela předávání fotografií. Nefunkční byla dlouho také veřejná wifi síť v budovách úřadu, knihovny a informačního centra a obnovit bylo potřeba i elektronické objednávání služeb Taxíku Maxíku.  

 

 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky