|

#
Sobota 18/10 2025 – Z REDAKČNÍ POŠTY
Kateřina Wagnerová, spolek Pelyněk a Živé Prachatice
V září
loňského roku schválilo zastupitelstvo města Prachatic
návrh na změnu územního plánu, která otevírá cestu k
výstavbě takzvaného retail parku – nákupní zóny v
lokalitě nad prodejnou COOP. Tato změna znamená jedno -
pole, které je současným územním plánem vyhrazeno pro
případnou bytovou výstavbu se má proměnit v komerční
objekt – na místní poměry vskutku megalomanského
rozsahu. Pokud změna projde, vyrostou zde tři velké
nákupní haly s rozsáhlým parkovištěm.
Je
přinejmenším zarážející, že valná většina zastupitelů
hlasovala pro změnu, aniž by proběhla veřejná debata
nebo jakákoliv analýza negativních dopadů na město.
Přitom jde o rozhodnutí, které zásadně ovlivní podobu
Prachatic na desítky let dopředu. Proč je změna územního
plánu a případná výstavba retail parku problematická?
Dopravní kolaps na obzoru
Je naprosto
nezpochybnitelné, že v souvislosti s výstavbou retail
parku dojde k výraznému nárůstu osobní i automobilové
dopravy, která bude mít negativní dopad na plynulost
silničního provozu především v ulicích Husinecká,
Pivovarská, na Malém náměstí a potažmo ve Zvolenské
ulici.
V celé této
oblasti dojde ke znatelnému nárůstu emisí a hlukové
zátěže. Nárůst automobilové dopravy bude mít i
nepříznivý dopad na bezpečnost chodců. Husinecká ulice
tvoří pomyslnou hranici mezi sídlištěm a zbytkem města a
denně ji přechází desítky až stovky chodců, včetně
velkého počtu dětí.
Společnost
Portin uvádí, že nepředpokládá výrazný nárůst dopravy;
toto tvrzení však nebylo nijak doloženo. A většina
zastupitelů tomu zjevně věří. Přitom právě tato oblast –
Malé náměstí, Husinecká a Pivovarská ulice patří k
dopravně nejzatíženějším částem města.
Pro
ilustraci dopadů plánované výstavby retail parku stačí
základní čísla. Dnes zásobuje supermarket COOP zhruba
200 nákladních vozidel týdně, a to pouze ve všední dny.
Pokud ve stejné lokalitě vzniknou další dva supermarkety
podobných rozměrů, mluvíme už o 600 zásobovacích autech
týdně.
A to nejsou
konečná čísla – v retail parku má být celkově asi 20
obchodů, které bude zásobovat další nákladní doprava. K
tomu je potřeba připočíst ještě osobní automobilovou
dopravu, kterou bude využívat většina zákazníků retail
parku – a to i o víkendu.
Zatímco
slyšíme pouze ujištění o pozitivním přínosu nových
obchodů, negativní dopady zvýšené dopravy, hluku, emisí
na kvalitu života obyvatel v této oblasti už nikdo
neřeší. Přitom právě tyto faktory budou mít přímý dopad
na každodenní život místních obyvatel.
Ekologie: Beton a asfalt místo zemědělské půdy
Zatímco
většina evropských zemí se snaží výstavbu na takzvané
zelené louce omezit, v České republice stále bez většího
zájmu sledujeme, jak mizí kvalitní zemědělská půda pod
betonem a asfaltem. Například v Rakousku je možné na
takových pozemcích stavět jen tehdy, jde-li o stavby ve
veřejném zájmu, jako jsou školy, nemocnice, dopravní
infrastruktura nebo bydlení. Supermarkety nebo obchodní
centra mezi tyto stavby rozhodně nepatří.
Pozemek, na
kterém má v Prachaticích vzniknout retail park, patří do
první třídy ochrany – tedy mezi nejkvalitnější a
nejcennější zemědělské půdy. Podle zákona, by se na
takových půdách mělo stavět pouze ve výjimečných
případech. Naši předci by se asi velmi podivili, jak
snadno jsme dnes ochotni obětovat půdu, která po
generace sloužila k obživě.
Navíc se
dnes i do menších měst rozšiřují služby online
supermarketů typu Rohlík.cz nebo Košík.cz a stále více
lidí využívá k nákupům online prostor. Výsledkem je, že
v některých retail parcích už dnes často vidíme prázdné
výlohy a neobsazené jednotky. Je proto legitimní se
ptát: potřebujeme v Prachaticích opravdu další komerční
zástavbu?
Urbanistický ráz města
Dalším ze
zásadních argumentů proti výstavbě retail parku v
Husinecké ulici je jeho zásadní negativní dopad na
urbanistickou podobu města. V době, kdy města po celém
světě směřují k udržitelnému rozvoji, zahušťování
zástavby a oživování center, Prachatice míří přesně
opačným směrem – k takzvané sídelní kaši, která
dlouhodobě narušuje soudržnost městského prostoru a kazí
celkový pohled na město.
Zástupci
Portinu se navíc snaží veřejnost přesvědčit, že nový
retail park bude „výkladní skříní“ Prachatic. Co si pod
tím představit? Tři rozsáhlé obchodní haly s přibližně
dvaceti obchody, které budou viditelné z velké části
okolní krajiny. Namísto výkladní skříně tak hrozí vznik
vizuálně rušivé a krajinu degradující dominanty, podobně
jako je tomu v Žernovické ulici, kde nová výrobní hala
působí jako pěst na oko.
Otázka,
kterou by si zastupitelé měli položit, zní: Je opravdu
počet zahraničních řetězců měřítkem kvalitního a
kultivovaného městského prostředí? Nebo se z města stane
pouze zázemí pro komerční zónu, která přináší zisk
několika vyvoleným, ale trvale snižuje kvalitu života ve
městě? Nemělo by v Prachaticích vznikat spíše kvalitní a
dostupné bydlení pro mladé lidi?
Místní živnostníci mají smůlu
Zkušenosti
z českých i zahraničních měst ukazují, že příchod
velkých zahraničních obchodních řetězců vede k úpadku
drobného podnikání. Retail parky odčerpávají zákazníky
malým provozovnám, které tvoří páteř živého města. Bez
podpory lokálního podnikání se městská centra vylidňují
a ztrácejí svou atmosféru a osobitost. Prachatice se v
posledních pár letech konečně probouzejí z letargie a je
vidět, že město začíná žít. Byla by škoda tuto snahu
vyhodit jen tak z okna.
Místní
živnostníci, kteří se jen těžko vzpamatovali z covidové
a energetické krize mají oprávněné obavy o svou
budoucnost. Jejich hlas by měl být slyšet a neměl by být
brán na lehkou váhu. Rozvoj města by měl stát na lidech,
kteří v něm žijí, podnikají, tvoří jeho charakter – ne
na anonymních nákupních halách zaplněných zahraničními
řetězci, většinově nabízejících zboží nevalné kvality.
Tuto
problematiku dlouhodobě sledují organizace jako
Nesehnutí nebo Arnika. Všem zastupitelům, kteří jsou
přesvědčeni, že výstavbě retail parku máme dát zelenou,
doporučuji k četbě publikace některé z těchto
organizací.
Město potřebuje smysluplnou vizi, ne politickou kampaň
Hlavním
propagátorem výstavby retail parku je bývalý starosta a
současný zastupitel Martin Malý. Na jednom z jarních
zasedání zastupitelstva hájil tento záměr s tím, že
„lidé retail park chtějí“ a že se jedná o jeden z bodů
volebního programu uskupení Nezávislí. Veřejně
prohlásil, že udělá vše proto, aby se projekt podařilo
uskutečnit.
Takto
zjednodušovat rozhodnutí, které může zásadně ovlivnit
podobu města na desítky let, je neuvěřitelně lehkovážné.
Odpovědný zastupitel by se měl především řídit
dlouhodobými zájmy města a jeho obyvatel. Měl by hledat
řešení, která přinesou skutečný, trvalý přínos pro
město, a to na základě odborných podkladů, důkladných
analýz a otevřené diskuse, nikoliv podle očekávání své
voličské bubliny nebo slibů developerů.
Martin Malý
bohužel opakovaně ukazuje, že mu chybí jasná vize, jak
by se město mělo rozvíjet. Namísto koncepčního přístupu
a promyšleného plánování sledujeme politikaření, které
je pro správu města nebezpečné.
Ztracená příležitost
Přestože se
jedná o soukromý pozemek, záměr takového rozsahu by
nikdy neměl být posuzován bez důkladného zhodnocení
dopadů na město a život v něm. Ať už jde o dopravu,
environmentální rizika, urbanistické souvislosti nebo
každodenní kvalitu života obyvatel.
O to
zarážející je fakt, že zastupitelé, kteří hlasovali pro
změnu územního plánu, tyto klíčové aspekty jednoduše
ignorovali. developerovi vlastně otevřeli dveře dokořán,
aniž by se alespoň zamysleli nad důsledkem svého
hlasování. Zástupci společnosti Portin nešetří líbivými
sliby o pozitivních přínosech pro město a zastupitelé
našeho města jim vše slepě věří. Přitom je zřejmé, že
hlavní motivací společnosti Portin je finanční zisk.
Prachatice
by měly svůj budoucí rozvoj kvalitně a smysluplně
plánovat. Místo toho ale dochází k dalšímu kroku směrem
k urbanistickému trapasu a ztrátě městské identity. A to
je škoda, která nás může mrzet ještě dlouho.
Kateřina Wagnerová, spolek Pelyněk a Živé Prachatice

|