OD REDAKCE   OD ČTENÁŘŮ   /   INZERCE   REDAKCE   CENÍK
  
 

Prachatice zamíří s retail parkem k sídelní kaši

NÁZOR - Retail park místo bydlení? V současnosti projednávána změna územního plánu může Prachatice změnit k nepoznání. A to hodně negativně.

 

# Sobota 18/10 2025 – Z REDAKČNÍ POŠTY

Kateřina Wagnerová, spolek Pelyněk a Živé Prachatice

V září loňského roku schválilo zastupitelstvo města Prachatic návrh na změnu územního plánu, která otevírá cestu k výstavbě takzvaného retail parku – nákupní zóny v lokalitě nad prodejnou COOP. Tato změna znamená jedno - pole, které je současným územním plánem vyhrazeno pro případnou bytovou výstavbu se má proměnit v komerční objekt – na místní poměry vskutku megalomanského rozsahu. Pokud změna projde, vyrostou zde tři velké nákupní haly s rozsáhlým parkovištěm.

Je přinejmenším zarážející, že valná většina zastupitelů hlasovala pro změnu, aniž by proběhla veřejná debata nebo jakákoliv analýza negativních dopadů na město. Přitom jde o rozhodnutí, které zásadně ovlivní podobu Prachatic na desítky let dopředu. Proč je změna územního plánu a případná výstavba retail parku problematická?

Dopravní kolaps na obzoru

Je naprosto nezpochybnitelné, že v souvislosti s výstavbou retail parku dojde k výraznému nárůstu osobní i automobilové dopravy, která bude mít negativní dopad na plynulost silničního provozu především v ulicích Husinecká, Pivovarská, na Malém náměstí a potažmo ve Zvolenské ulici.

V celé této oblasti dojde ke znatelnému nárůstu emisí a hlukové zátěže. Nárůst automobilové dopravy bude mít i nepříznivý dopad na bezpečnost chodců. Husinecká ulice tvoří pomyslnou hranici mezi sídlištěm a zbytkem města a denně ji přechází desítky až stovky chodců, včetně velkého počtu dětí.

Společnost Portin uvádí, že nepředpokládá výrazný nárůst dopravy; toto tvrzení však nebylo nijak doloženo. A většina zastupitelů tomu zjevně věří. Přitom právě tato oblast – Malé náměstí, Husinecká a Pivovarská ulice patří k dopravně nejzatíženějším částem města.

Pro ilustraci dopadů plánované výstavby retail parku stačí základní čísla. Dnes zásobuje supermarket COOP zhruba 200 nákladních vozidel týdně, a to pouze ve všední dny. Pokud ve stejné lokalitě vzniknou další dva supermarkety podobných rozměrů, mluvíme už o 600 zásobovacích autech týdně.

A to nejsou konečná čísla – v retail parku má být celkově asi 20 obchodů, které bude zásobovat další nákladní doprava. K tomu je potřeba připočíst ještě osobní automobilovou dopravu, kterou bude využívat většina zákazníků retail parku – a to i o víkendu.

Zatímco slyšíme pouze ujištění o pozitivním přínosu nových obchodů, negativní dopady zvýšené dopravy, hluku, emisí na kvalitu života obyvatel v této oblasti už nikdo neřeší. Přitom právě tyto faktory budou mít přímý dopad na každodenní život místních obyvatel.

Ekologie: Beton a asfalt místo zemědělské půdy

Zatímco většina evropských zemí se snaží výstavbu na takzvané zelené louce omezit, v České republice stále bez většího zájmu sledujeme, jak mizí kvalitní zemědělská půda pod betonem a asfaltem. Například v Rakousku je možné na takových pozemcích stavět jen tehdy, jde-li o stavby ve veřejném zájmu, jako jsou školy, nemocnice, dopravní infrastruktura nebo bydlení. Supermarkety nebo obchodní centra mezi tyto stavby rozhodně nepatří.

Pozemek, na kterém má v Prachaticích vzniknout retail park, patří do první třídy ochrany – tedy mezi nejkvalitnější a nejcennější zemědělské půdy. Podle zákona, by se na takových půdách mělo stavět pouze ve výjimečných případech. Naši předci by se asi velmi podivili, jak snadno jsme dnes ochotni obětovat půdu, která po generace sloužila k obživě.

Navíc se dnes i do menších měst rozšiřují služby online supermarketů typu Rohlík.cz nebo Košík.cz a stále více lidí využívá k nákupům online prostor. Výsledkem je, že v některých retail parcích už dnes často vidíme prázdné výlohy a neobsazené jednotky. Je proto legitimní se ptát: potřebujeme v Prachaticích opravdu další komerční zástavbu?

Urbanistický ráz města

Dalším ze zásadních argumentů proti výstavbě retail parku v Husinecké ulici je jeho zásadní negativní dopad na urbanistickou podobu města. V době, kdy města po celém světě směřují k udržitelnému rozvoji, zahušťování zástavby a oživování center, Prachatice míří přesně opačným směrem – k takzvané sídelní kaši, která dlouhodobě narušuje soudržnost městského prostoru a kazí celkový pohled na město.

Zástupci Portinu se navíc snaží veřejnost přesvědčit, že nový retail park bude „výkladní skříní“ Prachatic. Co si pod tím představit? Tři rozsáhlé obchodní haly s přibližně dvaceti obchody, které budou viditelné z velké části okolní krajiny. Namísto výkladní skříně tak hrozí vznik vizuálně rušivé a krajinu degradující dominanty, podobně jako je tomu v Žernovické ulici, kde nová výrobní hala působí jako pěst na oko.

Otázka, kterou by si zastupitelé měli položit, zní: Je opravdu počet zahraničních řetězců měřítkem kvalitního a kultivovaného městského prostředí? Nebo se z města stane pouze zázemí pro komerční zónu, která přináší zisk několika vyvoleným, ale trvale snižuje kvalitu života ve městě? Nemělo by v Prachaticích vznikat spíše kvalitní a dostupné bydlení pro mladé lidi?

Místní živnostníci mají smůlu

Zkušenosti z českých i zahraničních měst ukazují, že příchod velkých zahraničních obchodních řetězců vede k úpadku drobného podnikání. Retail parky odčerpávají zákazníky malým provozovnám, které tvoří páteř živého města. Bez podpory lokálního podnikání se městská centra vylidňují a ztrácejí svou atmosféru a osobitost. Prachatice se v posledních pár letech konečně probouzejí z letargie a je vidět, že město začíná žít. Byla by škoda tuto snahu vyhodit jen tak z okna.

Místní živnostníci, kteří se jen těžko vzpamatovali z covidové a energetické krize mají oprávněné obavy o svou budoucnost. Jejich hlas by měl být slyšet a neměl by být brán na lehkou váhu. Rozvoj města by měl stát na lidech, kteří v něm žijí, podnikají, tvoří jeho charakter – ne na anonymních nákupních halách zaplněných zahraničními řetězci, většinově nabízejících zboží nevalné kvality.

Tuto problematiku dlouhodobě sledují organizace jako Nesehnutí nebo Arnika. Všem zastupitelům, kteří jsou přesvědčeni, že výstavbě retail parku máme dát zelenou, doporučuji k četbě publikace některé z těchto organizací.

Město potřebuje smysluplnou vizi, ne politickou kampaň

Hlavním propagátorem výstavby retail parku je bývalý starosta a současný zastupitel Martin Malý. Na jednom z jarních zasedání zastupitelstva hájil tento záměr s tím, že „lidé retail park chtějí“ a že se jedná o jeden z bodů volebního programu uskupení Nezávislí. Veřejně prohlásil, že udělá vše proto, aby se projekt podařilo uskutečnit.

Takto zjednodušovat rozhodnutí, které může zásadně ovlivnit podobu města na desítky let, je neuvěřitelně lehkovážné. Odpovědný zastupitel by se měl především řídit dlouhodobými zájmy města a jeho obyvatel. Měl by hledat řešení, která přinesou skutečný, trvalý přínos pro město, a to na základě odborných podkladů, důkladných analýz a otevřené diskuse, nikoliv podle očekávání své voličské bubliny nebo slibů developerů.

Martin Malý bohužel opakovaně ukazuje, že mu chybí jasná vize, jak by se město mělo rozvíjet. Namísto koncepčního přístupu a promyšleného plánování sledujeme politikaření, které je pro správu města nebezpečné.

Ztracená příležitost

Přestože se jedná o soukromý pozemek, záměr takového rozsahu by nikdy neměl být posuzován bez důkladného zhodnocení dopadů na město a život v něm. Ať už jde o dopravu, environmentální rizika, urbanistické souvislosti nebo každodenní kvalitu života obyvatel.

O to zarážející je fakt, že zastupitelé, kteří hlasovali pro změnu územního plánu, tyto klíčové aspekty jednoduše ignorovali. developerovi vlastně otevřeli dveře dokořán, aniž by se alespoň zamysleli nad důsledkem svého hlasování. Zástupci společnosti Portin nešetří líbivými sliby o pozitivních přínosech pro město a zastupitelé našeho města jim vše slepě věří. Přitom je zřejmé, že hlavní motivací společnosti Portin je finanční zisk.

Prachatice by měly svůj budoucí rozvoj kvalitně a smysluplně plánovat. Místo toho ale dochází k dalšímu kroku směrem k urbanistickému trapasu a ztrátě městské identity. A to je škoda, která nás může mrzet ještě dlouho.

Kateřina Wagnerová, spolek Pelyněk a Živé Prachatice  

 


 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky