#
Neděle 27/7 2025 – Z REDAKČNÍ POŠTY
Šárka Ladýřová, kurátorka projektu Sklo – Gl&ss
Projekt
SKLO-GL&SS, který má zázemí v Prachaticích v Křišťanově
ulici a už přinesl několik zajímavých výstav sklářských
výtvarníků, tentokrát bude pokračovat v Muzeu Šumavy v
Kašperských Horách, kde zpřístupníme díla od našich
světově uznávaných sklářských výtvarníků napříč
generacemi. Přineseme tím přehled o možnostech uplatnění
skloviny ve formě svébytného uměleckého média, rovného
tradičním materiálům jako kámen, dřevo, kov a malířské
plátno.
Prvními
autory, jejichž díla se podařilo během tří let existence
projektu do sbírky pořídit, jsou - v pořadí, v jakém
byla získána: Bohumil Eliáš (1937-2005), Martin Janecký
(*1980), Bohumil Eliáš ml. (*1980), Vladimíra Tesařová
(*1958), Jaromír Rybák (*1952), Ilja Bílek (*1948) a
Zuzana Kubelková (*1986).

Projekt
SKLO-GL&SS vrací na Šumavu sklářské umění v jeho
ateliérové umělecké podobě. Výstavy probíhají v
překrásných historických městech napříč Šumavou:
Prachatice, Vimperk, Kašperské Hory, Sušice. V
dlouhodobém horizontu je výstupem z výstav postupně
vznikající sbírka české skleněné plastiky, jediná svého
druhu na jihozápadě Čech.
Každý rok
přibude do sbírky alespoň jedno dílo. Děje se tak i díky
darům autorů a s přispěním mecenášů umění, kteří se na
vzniku této jedinečné kolekce podílejí. Projekt založila
v roce 2022 výtvarnice a etnografka Šárka Ladýřová.
Hlavním
partnerem projektu je Muzeum Šumavy v Sušici, dále
Galerie Dolní brána v Prachaticích a Státní zámek ve
Vimperku. Ideou projektu je spojit tradiční sklářské
regiony z obou stran Šumavy a navázat tak na historické
kořeny sklářství v celém regionu. Proto je nám
potěšením, že jsme našli společnou řeč a zájem s Muzeem
skla ve Frauenau a s tamním sklářským centrem Glass Bild
- Werk Frauenau.
Sklovina jako materiál byla od svého vzniku pro člověka
čímsi vzácným a neuchopitelným. Lidé uměli sklo mnohem
dříve vyrobit nežli vysvětlit. Sklářská práce byla tak
vždy opředena tajemstvím, ne nepodobným alchymii. Ta
však svůj recept na kámen mudrců hledala marně.
Naopak
sklářství během svého tisíciletého vývoje objevilo
takových receptur bezpočet. Podle pateříků z šumavských
skláren se v 14. a 15. století modlil celý svět. České
křídové sklo, rubínové sklo a hyalit patří mezi ty
receptury, které tuzemskému sklářskému řemeslu přinesly
světový význam v době barokní i ve století páry.
A byli
to právě naši vynikající umělci a profesoři Josef
Kaplický a Jaroslav Libenský, kteří dokázali v 50.
letech 20. století pro svět objevit a zprostředkovat
ohromný výtvarný potenciál skla jako svébytného
výtvarného média. Ve svých sklářských ateliérech
vychovali řadu vynikajících umělců, jejichž dílo nemá ve
světě obdoby.
Přinášet na Šumavu výběr z prací těch, kteří stáli u
zrodu fenoménu českého ateliérového skla a těch, kteří v
jeho rozvoji trpělivě, s láskou a tvůrčím nadšením
pokračují, je hlavním smyslem filantropického projektu
SKLO-GL&SS.

|