Z redakční
pošty: Hanka Lukešová, MAS Šumavsko
Do sálu městského kulturního
střediska ve Vimperku pozvala Místní akční skupina Šumavsko
minulý týden pedagogy, pracovníky škol a školských zařízení
i neformálního vzdělávání - například knihoven nebo domů
dětí a mládeže a veřejnost. Navázala tak na konferenci,
která se konala na podzim 2017 v Prachaticích.
"Kromě Prachaticka působíme také na Vimpersku, proto jsme tentokrát
konferenci naplánovali právě do Vimperka," zahájila program
ředitelka MAS Šumavsko Šárka Kůsová. Úvodní slova pronesly
starostka hostitelského města Jaroslava Martanová a
moderátorka konference, novinářka a spisovatelka Marie
Formáčková. "Léta jsem učila na grafické průmyslovce a deset
let ve věznici pro muže v Jiřicích. Moji žáci, bývalí vězni,
mě dost často kontaktují. S mnohými mám z mojí strany
mateřský vztah," přiblížila svou pedagogickou kariéru
novinářka.
Někdejší ředitel školského úřadu a vedoucí odboru školství
Krajského úřadu Jihočeského kraje Pavel Zeman se jako
erudovaný školitel a lektor věnoval hlavně hospodaření škol
a školských zařízení. "Toto téma zvolili pořadatelé
konference proto, že reforma financování od 1. ledna 2020 je
pro školy a jejich zřizovatele poměrně významná. Jako při
každém přerozdělení na ní někdo vydělá, jiný prodělá. Pro
malé mateřské školy je to výborná informace, ale třeba
školní družiny a velké mateřské školy budou mít trošku horší
rozpočty než doposud," vysvětlil na konkrétních příkladech
lektor, který působí na Pedagogické fakultě Univerzity
Karlovy.
Letošní vítězku ankety o
nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos Pavlínu Kopáčikovou
doprovodil na konferenci Josef Mráz, ředitel Základní školy
Vacov, kde oba působí. Notovali si, když přítomným vyprávěli
o cestě ke korunce pro královnu českých učitelů. "Anketa
Zlatý Ámos může školám i obcím pomoci s prezentací. Tím, že
jsme ji vyhráli, Vacov se stal středem České republiky. V
oboru školství stoprocentně," shodli se Pavlína Kopáčiková a
Josef Mráz.
Lektor Miloslav Hubatka zaujal publikum výkladem o nutnosti
zvládnout komunikaci učitelů a vedení škol s rodiči.
Rozvinul poznatky, podle kterých pro úspěšnou školu platí
nejen to, jak dobře a kvalitně učí a vzdělává své žáky, ale
i to, jak efektivně komunikuje a spolupracuje s rodiči žáků.
Současně výzkumy ukazují, že právě kvalita spolupráce s
rodinou pozitivně ovlivňuje výchovné i vzdělávací výsledky
žáka.
Dobrá spolupráce eliminuje nebo alespoň snižuje množství a
závažnost problémů a konfliktních situací mezi školou a
rodinou. Vybudovat kvalitní, důvěryhodnou spolupráci je
dlouhodobý, nesnadný a náročný proces. Avšak jeho fungování
se dlouhodobě oboustranně vyplácí. "Jako máme diferencovaný
přístup k žákům podle jejich schopností a potřeb, stejně tak
musí mít učitelé diferencovaný přístup k rodičům. Nabízím
jednoduchou typologii, protože každý rodič se projevuje
trochu jiným způsobem, má jiné priority i jiné zadání směrem
ke škole. Proto s ním i škola musí mluvit trochu jiným
stylem a učitelé musí mít nachystané optimální scénáře a
strategie, aby komunikace byla skutečně efektivní,"
zdůraznil Miloslav Hubatka s tím, že univerzální poučkou je
slušnost.
Přítomní ocenili nové poznatky a pozitivní atmosféru na konferenci,
i když první příspěvek o financování škol hůře rozdýchávali.
"Úvod v podání Pavla Zemana působil drsnějším dojmem. Když
jde o peníze, tak si říkáte, jestli je škola o penězích,
nebo o dětech. Ředitel se musí umět vypořádat s obojím.
Velmi zajímavé bylo povídání o Zlatém Ámosovi nebo zážitky
paní Formáčkové ze školy ve vězení. Dozvěděli jsme se, co
bychom mohli ve školách vylepšit. Děkuji pořadatelům za
příjemné setkání," bilancovala ředitelka Základní školy TGM
Vimperk Dagmar Rückerová.
|
|
|
|
|
|
OD ČTENÁŘŮ |
|
|
|
|
|
PRACHATICKOnews.cz
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|