Zprávy  Krimi  Od čtenářů  Kultura  Foto  Inzerce  Názory  FACEBOOK  Redakce  Reklama  Odkazy
  

 

 

 Nebuď Šrot, vyzývá projekt Jedu vodu, cílí na ochranu Vltavy

 ČESKÉ BUDĚJOVICE/ŠUMAVA - 24. července 2017 - 11:39 - Pro letošní vodáckou sezonu na Vltavě připravili organizátoři projektu Jedu vodu, jehož partnerem je Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR), zajímavé novinky.

 Z redakční pošty: Petr Pokorný

   Premiéru má Šrot. Fiktivní postava vodáka „záporáka“ má návštěvníkům řeky připomenout základní pravidla chování v přírodě při sjíždění řeky. Nezvladatelný Šrot řádí jako smyslů zbavený, obtěžuje a znečišťuje své okolí.



   „Naším cílem je zábavnou formou upozornit na některé nešvary, které bohužel pobyt na řece někdy doprovázejí. Budeme rádi, když si počínání Šrota všimnou děti. Chceme, aby pochopily a odsoudily jeho chování a přirozenou cestou získávaly správný vztah k vodácké turistice. Bez zbytečné represe, zákazů, kontrol a pokut,“ řekl jeden z trojice autorů a realizátorů projektu Jedu vodu Martin Pavljuk.

   Kvůli chování už mají problémy vodáci v některých zemích. Například ve Francii prohledává policie lodě kvůli alkoholu. Při jeho zjištění následují tvrdé a nekompromisní tresty. Množí se i zákazy splouvání odpůrci vodácké turistiky dostávají další trumfy do rukou.

   „Hlavním obsahem naší činnosti je podpora a rozvoj cestovního ruchu v regionu. Proto chceme, aby se u nás cítili všichni pohodově. Čistá příroda, klid a pořádek, je toho úplným základem. Dáváme přednost prevenci před represí, která by pohodové dovolené u nádherné Vltavy určitě neprospěla. Věříme, že Šrot přispěje k větší kázni vodáků ve vztahu k přírodě a maximální ohleduplnosti k ostatním turistům,“ zdůraznil ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.

   Šrotovo „řádění“ vidí vodáci na originálních přírodních billboardech vyrobených ve spolupráci s Lesy České republiky. Každý z motivů bude ukazovat na některý z jeho nešvarů. Je hlučný, bezohledný, táboří, kde se mu zamane. Pohrdá záchrannou vestou. Nic mu není svaté. Prostě škodí, kde může, i když někdy možná i trochu nechtěně z pouhého pocitu bezstarostnosti.

   „Šrot se objeví hlavně na dřevěných billboardech kolem řeky, takže s tím zpestří plavbu. Obrázky s ním umístíme i v našich partnerských kempech a na dalších místech,“ doplnil Pavljuk a poznamenal, že se Šrotem se potkají už vodáci, kteří budou cestovat na start plavby. Šrot je bude doprovázet v Jihočeském vodáckém autobusu, představí se ve vlacích a na příjezdových silnicích.

   "Program Jedu vodu je z části financován ze záloh na vratné kelímky, kterými organizátoři zamezují využívání jednorázových kelímků. Těch už loni kolem řeky notně ubylo. A vratné kelímky se na březích neválejí. „Věříme, že si vodáci letos se Šrotem užijí legraci. A že se hlavně nebudou chovat jako on," konstatoval Pavljuk.

   Zálohované vratné kelímky, které se staly symbolem projektu Jedu vodu, letos získají nový design a na trase mezi Vyšším Brodem a Boršovem nad Vltavou přibudou místa, kde si je budou moci vodáci za padesátikorunovou zálohu obstarat. I v letošním roce budou mít vodáci u nejnebezpečnějších jezů k dispozici zdravotnickou první pomoc.

   „Projekt Jedu vodu zapadá do strategie podpory a propagace čistého turistického ruchu v regionu a sám o sobě plní hned několik úloh. Přispívá k ochraně životního prostředí v okolí Vltavy, která je velmi cenným přírodním skvostem kraje a současně reprezentuje zkvalitňování služeb pro turisty v regionu,“ konstatoval Polášek.

Projekt Jedu vodu na Vltavě realizuje skupina tří podnikatelů. Zaměřila se na zavedení vratných kelímků na nápoje, větší čistotu kolem řeky a zdravotnickou pomoc vodákům. Akci podporuje Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR), Povodí Vltavy, radnice v Rožmberku nad Vltavou, Větřní a v Boršově, Český červený kříž a další subjekty. Pozitivně reagují majitelé či provozovatelé občerstvení či kempů, kteří se podílejí na výdeji i odběru vratných kelímků. Organizátoři věří, že jejich počet postupně poroste.

  
  

Copyright: Zdeněk Přibyl - FOTOGRAFIK, 2005 až 2017, Všechna práva vyhrazena

Na hlavní stranu

Pro objednání komerčních sdělení a reklamy volejte

+420 607 640 368

Reklama - podmínky

***

TOPlist