Text a foto: LADISLAV BERAN

Jak vznikaly ve Volarech pěvecké sbory a kdy bylo první
vystoupení pěveckého sboru pro veřejnost?
Pěvecký sbor vznikl při Domu dětí a mládeže ve školním roce
1980/81. Přihlášených bylo 36 žáků a žákyň 2. - 4. tříd.
Nadšeně zpívali během třech měsíců několik lidových a
umělých písní a vystoupili během prvního roku celkem
desetkrát – v domově důchodců, na školních oslavách pro děti
i pro učitele, na schůzích různých spolků ve městě a část
sboru na vítání občánků. Hned druhý rok se přidala i starší
děvčata a sbor navštěvovalo 45 dětí.
U zrodu pěveckého, pěveckých sborů jste stála Vy sama, nebo
byl někdo s vámi? Názvy Poupátka a Poupata jsou rovněž po
celou dobu, nebo se začínalo pod jinými, a jak to vzniklo?
Po nástupu z první mojí mateřské dovolené, kdy jsem sbor
založila, jsme s dětmi hledali vhodný název sboru vzhledem k
tomu, abychom se odlišovali od sborů v našem okrese, které
nesly název například Vrabčáci, Jaro apod. Po snadném
losování návrh Poupata zvítězil. Poupátka vznikla po dvaceti
letech v roce 2000. Název jsme dlouho nehledali, jen jsme
zvolili „malá“ Poupátka, protože se jednalo o nejmladší děti
1. stupně ZŠ. Zpočátku v prvních letech jsem sbor řídila a
doprovázela sama, na první soutěž jsem přizvala zkušeného
klavíristu Romana Rauera ze ZUŠ Prachatice, neboť v té době
nikdo jiný na klavír ve Volarech nehrál a já jsem musela
sbor jen dirigovat. Korepetici jsem potřebovala i na dalších
koncertech, poděkování patří i sestře Jitce Haladejové,
Marii Rosolové z Prachatic, a vzpomínám i na paní učitelku
Evu Turkovou – Maškovou. Na začátku působení Poupat při ZUŠ
mi dva roky doprovázela na koncertech sbor klavíristka Lenka
Slabyhoudková. Od roku 1993/94 mi sbor začala doprovázet
dcera Radka Řezanková, tehdy jako 14letá žákyně naší ZUŠ pod
odborným vedením Lenky Slabyhoudkové a dosud se mnou na
zkouškách obou sborů pravidelně spolupracuje nejen jako
korepetitorka, ale i odborná poradkyně. Jen v dobách
mateřské dovolené v letech 2005 až 2007 sbory doprovázel a
zvučil Pavel Koldinský a v letech 2010 až 12 v době druhé
mateřské dovolené Radky Řezankové spolupracovala se sborem
Petra Koldinská.

Čtyřicet let, to je krásné období, ale když se vrátíte
k začátkům - kolik dětí jste měla a zvyšuje se počet dětí,
nebo je to stále stejné? V kterém období jste měla ve
sborech dětí nejvíce?
Do roku 1986 bylo střídavě v seznamu 40 až 50 zpívajících
dětí. Prvních 22 roků sbor pracoval a zpíval pod Základní
školou a všichni členové sboru získali na vysvědčení
klasifikaci z nepovinného předmětu Sborový zpěv. Zájem o
tento předmět byl obrovský, po tři roky v letech 1987 – 89
bylo zapsáno mezi 72 -78 dětí, což dokladuje seznam ve
školní kronice. Tradiční zkoušky byly každou středu
odpoledne – dvě vyučovací hodiny, které se nejednou podle
potřeby protáhly. Bývávalo tehdy ve škole také okolo 600
dětí, dnes je necelých 390. Je pravdou, že dnešní děti ve
srovnání s dětmi z doby před sametovou revolucí mají více
možností mimoškolní činnosti v různých oblastech vzdělání -
právě i v naší ZUŠ, která nabízí mnoho hudebních a
výtvarných oborů odborně vedených, dále V DDM existují
zájmové a sportovní kroužky a oddíly, dokonce i na základní
škole probíhají sportovní kroužky jako je basketbal a
florbal. Někteří žáci z Volar dojíždějí na sportovní
tréninky atletických a tanečních oddílů do Prachatic a na
fotbal do Českých Budějovic. Je také pravdou, že za poslední
roky se u dětí více rozšířila informatika v podobě počítačů
a mobilních telefonů, školní práce i domácí úkoly se bez
internetu a těchto přístrojů již těžko obejdou a jsou
dokonce nutností ke vzdělávání a to nejen v době distanční
výuky. To všechno vyžaduje mnoho dalšího volného času. Vážím
si každého dítěte, které si v ZUŠ najde cíl svého osobního
rozvoje a každé rodiny, která své dítě vede ke vzdělávání a
podporuje zájem dítěte v oblasti umění.
V začátcích, jak si vzpomínám, byly různé soutěže pro
umělecké školy, zúčastnily se i volarské sbory nějakých,
pokud ano, tak jakých?
Na soutěže jsme s Poupaty jezdili v rámci okresu do
Prachatic a jednou do Vimperka, získávali jsme buď zlaté,
nebo stříbrné pásmo, jednou zlaté bez postupu a třikrát s
postupem do krajského kola – v Písku, kde jsme si vyzpívali
jednou bronz, jednou stříbro a jednou zlato. Bylo to v rámci
školních pěveckých sborů v letech 1982, 84, 85, 86, 88, 96,
99. Soutěže výběrových sborů se dlouhá léta nekonaly, v
kategorii jsme v okrese byli Volarští sami. Později se
organizace soutěží sborů při ZUŠ ujal sbormistr Holec z
Českého Krumlova, avšak pro náš sbor byl vždy omezující
počet dětí v kategoriích ještě omezené věkem, a to nám
neumožnilo se zúčastnit, jelikož jsme v té době neměli
dostatečný počet zpívajících, které by do té či jiné
kategorie patřili.

To vše jistě vzniklo v dobách, kdy se uměleckým školám
říkalo Liduška, jaké zde byly podmínky, kde jste zkoušeli a
vystupovali jste hned od začátku?
V roce 1990 došlo k poslednímu přejmenování školy z Lidušky
(Lidová škola umění – LŠU) na základní umělecké školy (ZUŠ)
a pod tímto názvem byly zařazeny do sítě základního
uměleckého vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy České republiky. Ve Volarech v té době bylo
odloučené pracoviště ZUŠ Prachatice, a vyučoval zde v budově
Základní školy učitel hudby Jaroslav Košnář. Vedl malé
umělce dechových nástrojů na hodinách a v dechové kapele k
poznání souborové hry v duchu lidové a pochodové dechové
hudby a několik žákyň učil na housle, ojediněle i na klavír.
Prvních 22 let jsme zkoušeli v Základní škole v učebně
hudební výuky a střídavě ve společenské místnosti, protože
se děti do hudebny nevešly. Děti seděly na otáčivých
židlích, které nezabraly tolik místa a seděly v půlkruhu u
klavíru. Noty jsem psala ručně na archy balicího papíru a
přes kopírák jsem psala a rozmnožovala dětem noty na xeroxu.
V ZUŠ, kam jsem se sborem přešla ve školním roce 1992/93 pod
vedením ředitele Víta Pavlíka seniora jsem zkoušela s dětmi
ve třídě v přízemí. Po rekonstrukci půdy pod vedením
ředitele Víta Pavlíka mladšího jsem od 1. 9. 2012 mohla děti
soustředit v nově připraveném hudebním sále ve druhém patře,
kde se konají zároveň všechny třídní koncerty.
Kde jste v prvopočátku vystupovali mimo Volary, nebo to bylo
jen na domácí půdě? Pokud to byla i jiná místa v tehdejším
Československu, kde jste byla s dětmi nejdál? Určitě se
vyjíždělo i do ciziny, kde všude jste s dětmi byla a pomáhá
vám při nich někdo?
Pokud zavzpomínám, poprvé to byla léta 1983, 1985, 1987, kdy
sbor odcestoval na koncertní třídenní turné do Hradce
Králové, kde jsem navázala spolupráci přes zástupkyni ZŠ
Hradec Králové - Pouchov. Zpívali jsme se sbory Poupě a
Skřivánek v muzeu a v kulturním domě. Poprvé mi sbor
doprovázela sestra Jitka Haladejová, učitelka MŠ, druhé
pozvání do Hradce přijali i ředitel Miroslav Svoboda a
zástupkyně Dana Benešová, která koncert uváděla. To už na
klavír hrála učitelka hudební výchovy Eva Turková. Všechny
tři výměnné koncerty v těchto letech jsem organizovala i u
nás v městském kině ve Volarech. V roce 1985 o Vánocích byl
na koncert přizván dětský pěvecký sbor z Vlachova Březí. O
prázdninách, dva roky po sobě v roce 1988 a v roce 1989,
jsme uskutečnili výměnným způsobem s Netolickými Vrabčáky
týdenní soustředění pěveckých sborů. V době, kdy sbor
působil při ZUŠ od roku 1992/93, jsem organizovala výměnný
koncert s dvěma pěveckými sbory z Horažďovic, dvakrát jsme
zpívali v Netolicích, jednou v sále ZUŠ a jednou sále zámku
Kratochvíle společně s dalšími třemi pěveckými sbory okresu
Prachatice. V roce 2001 jsme přijali pozvání od pěveckého
sboru z Borovan, v roce 2005 odjela volarská dechovka a
pěvecký sbor Poupata na koncert do Týna nad Vltavou. Ve
školním roce 1996/97 jsme začali rozvíjet spolupráci našeho
sboru s německým sborem z Wegscheidu. Cílem bylo naučit se
německé koledy a písničky, českoněmeckou písničku a německé
děti jsme naučili dvě naše lidové: Marjánko, a Kdyby byl
Bavorov. Zkoušky byly poměrně časté od jara 1997 buď u nás a
střídavě ve wegscheidské škole s cílem natrénovat kulturní
program písniček obou sborů zvlášť ke společnému vystoupení
na koncertech u nás a v SRN. Nejdále se děti z našeho sboru
Poupata s německým sborem podívaly patrovým autobusem na
podzim roku 1997 na dva dny do německého Bonnu a potom na
jaře na pražský hrad do Prahy. Tuto akci zaštiťoval,
financoval a organizoval euroregion ve Freiungu. Paní
učitelka Jana Vokurková zprostředkovala setkání na úrovni
obou států s cílem prezentace 1. česko-německé knihy pro
děti: ,,O červeném Želvínkovi a kouzelné květině“, k níž
předmluvu napsal německý prezident Roman Herzog a český
prezident Václav Havel. Hlavní myšlenkou jeho předmluvy v
knize bylo rčení: ,,Na světě by to bylo velmi smutné, kdyby
byli všichni lidé stejní“. Oba dva sbory Česko – německé s
nadšením a se ctí tenkrát na podzim roku 1997 v Bonnu
zazpívali Česko - německou píseň, která začínala: ,,My každý
přec jsme jiní, a tak to má také být.“ S pedagogickým
dozorem a dohledem mi pomohla Lenka Salabyhoudková, která na
klavír doprovázela sbor v letech 1991-93. Byla veliká škoda,
že v Praze tenkrát nebyl našim písničkám ze Šumavy přítomen
pan prezident, ale jen poradci a kancléř, neboť Václav Havel
byl v té době na operaci v Rakousku. Dál jsme pravidelně v
letech 1997 – 2007 hostovali a několikrát zpívali většinou
na vánočních nebo společných koncertech k různým
příležitostem v SRN – Wegscheidu, Ringolai, Schaibingu,
Hohenstadtu, Perlesreutu, Pasov. Ve Volarech nás diváci
znají z vánočních, pěveckých a slavnostních koncertů ZUŠ
Volary. Sólisté sboru mnohokrát vystupovali též na vánočních
trzích v sále naší radnice.

Přejděme k současnosti, změnil se zájem dětí o zpívání
oproti době, kdy sbory zakládala, nebo je to podobné?
Již na začátku jsem vysvětlovala, proč jsme se nezúčastnili
soutěží. Vyplývá to z toho, že počet zpívajících v obou
sborech se již dlouho drží do 20 dětí. 40 dětí jsme měli
naposledy v Poupatech v roce 2009. Tenkrát nám vydržela
zpívat velká skupina děvčat až do 9. třídy. Jakmile odešla
na střední školy, již se nepodařilo obnovit stav členů, ten
začal postupně ubývat.
Jaký koncert byl pro vás nejhezčí a jak z pohledu vašeho tak
i dětí?
Vždy je každý koncert něčím nový, jiný, a měl by být stále
lepší, takový je náš cíl. I samotný repertoár písní, který
často obměňujeme, tomu může napomáhat. Zdokonalovat je
potřeba nejen úroveň intonace samotné, ale především výraz
písniček, někdy je to hodně náročná a mravenčí práce na
zkouškách a závěrem na generálce před koncertem. Samotný
výkon je někdy bohužel ovlivněn i indispozicí účinkujících,
protože zpěv je čistě závislý na hlasivkách a ty musí být
rozcvičené a zdravé. Je to kolektivní práce, každý je ve své
roli a v hlase, který zpívá, důležitý. Platí zde přísloví –
jeden za všechny, všichni za jednoho.

Kolik vám prošlo sbory dětí a zůstal někdo u zpěvu, někde v
dospělém sboru, nebo zpívá třeba i s nějakou hudební
skupinou?
Propočítala jsem skladby, ty jsou jasné – bylo jich okolo
600. Během roku někdo ze sboru odejde nebo se přihlásí na
krátkou dobu, nedochodí celých sedm let studia I. cyklu v
ZUŠ nebo alespoň část tohoto cyklu. Spolu i s dětmi z 80 a
90. let, kterých bylo při ZŠ skutečně dvakrát tolik, jsem
odhadla počet členů ve sborech okolo 1500. Mezi nimi byli i
talentovaní hoši. - Absolventů bylo mnoho, o některých nemám
žádné zprávy ani informace. Odhaduji, že asi třetina až
čtvrtina bývalých členů poblíž zůstala, a věřím, že
vzpomínky na sbor jim utkvěly v paměti zrovna tak jako mně,
která jsem v dětství a v mládí také navštěvovala sama jako
členka pěvecký sbor při ZŠ a pak působila ve sboru
jihočeských učitelek při pedagogické škole v Prachaticích.
Ti, co zde kdysi působili ve sboru, vyrostli, a zůstali ve
Volarech, založili rodiny a mnozí z nich své děti do sboru
nebo na hudební nástroj do ZUŠ svěřují. Vítám, že i další
generace pokračuje tím, co i mě naplňuje, a dodává životu
smysl, radost z tvořivé práce. Vím o několika dospělých, že
si vedly po stránce hudební skvěle. Chodila zpívat do sboru
i moje dcera už od pěti let, a která mi sbor dosud
doprovází, syn Pavel, který spolu s F. Zachem zpívali třtí
hlas a vystudovali konzervatoř v Českých Budějovicích, obě
neteře, jedna zůstala hudbě věrna a učí též po absolutoriu
konzervatoře na zdejší ZUŠce klarinet a Hudební nauku. Další
můj svěřenec je vychovatelem v domově mládeže a učí, druhý
je ředitelem Základní školy v Lenoře, dvě členky vystudovaly
obor hudební výchova na vysoké škole, další dvě vystudovaly
učitelství na 1. stupeň, jedna je zubařkou ve Volarech. Šest
jich vystudovalo střední pedagogickou školu a hudbě se
věnují buď ve škole, nebo ve školce, jedna zkusila i
přijímačky na konzervatoř do Prahy obor muzikálový zpěv. Vím
o pěti lidech, kteří se podíleli nebo dosud podílí zpěvem v
hudební skupině. Mnozí volarští rodiče, kteří do sboru
chodili, mi též své děti do sboru svěřovali. - Děti se dle
mých zkušeností mohou ve sboru naučit zpívat, hlasivky jsou
sval. Pokud dítě pozorně naslouchá druhým a zároveň samo
sebe, zpívat se naučí. Občas mě zamrzí jedinec, který
sotvaže se zpívat naučí, nevydrží, odejde předčasně ze sboru
a pak už se samo dál nikde nezdokonaluje, a ke smůle svojí
ani mně a ani ostatním dětem není dál nápomocen v
kolektivním zpívání. Často se stalo, že se takovéhle děti
chtěly vrátit hned po roce, některé dokonce zalitovaly a
přiznaly, že udělaly chybu a že jim zpívání ve sboru, kde už
měly jiné kamarády, chybělo. Jiné zase s hrdostí jim vlastní
jen zdáli přihlíželi, možná, že se právem styděly - kdoví.
Je to pak velká škoda pro samotný sbor, který se s každou
ztrátou člena musí vyrovnat, zapřít své síly a dál společným
úsilím pokračovat v další práci.
Jsme v době, kdy platí Cicerovo inter arma silent musae, s
tím, že dnes nehřmí zbraně ale, omezuje nás vir Covidu 19.
Mezi jedno z vládních protiepidemických opatření je omezení
zpěvu. Jak moc vám zpěv chybí a máte nějakou zpětnou vazbu
na děti i rodiče v této době, pokud ano jak oni to vnímají?
Dobu si nikdo nenaplánoval, nepřál natož, aby si ji vybral.
Bohužel se hůře plánuje, jak a kdy vše skončí a zlepší
natolik, aby se zase vše vrátilo a mohli jsme pokračovat
prezenčně jako dřív. Plány byly a jsou, ale musely jsme s
dcerou operativně vybrat takové písničky, které by byly
schůdné a vhodné pro nácvik v distanční výuce. Ta spočívá v
poslechu poslané písničky v různém provedení a samostatným
zpěvem každého doma. Na jaře děti dokonce písničku nahrávaly
na video a díky panu učiteli Pavlu Koldinskému a Kateřině
Pavlíkové jsme všichni mohli nahrané písničky slyšet na
youtube ve virtuálních koncertech sestaveného z žáků ZUŠ.
Pěvecký sbor Poupátka zpíval píseň Statistika a Poupata
zapívaly Šly panenky silnicí. Bohužel se tohoto projektu
nezúčastnily všechny naše členky, tak alespoň ve vzorku
trojhlasého zpěvu mohli diváci shlédnout tato vystoupení z
domovů poprvé na začátku května. Tento koncert můžete najít
stále na webu. Ve škole se nesmělo před vánocemi zpívat, ale
v ZUŠ jsme se před vánocemi sejít mohli a společně to, co
děti distančně nacvičovaly v měsíci říjnu a listopadu, jsme
mohli společně docvičit. Byla vidět radost ze společného
zpěvu na třech zkouškách a byla slyšet i kvalitní úroveň
nazpívaných písniček. Děti znaly slova, vše šlo kupodivu
dobře, ukázal se i správný postup, který musely děti doma
dodržet a který je u každé písničky podobný. S rodiči jsem
byla a jsem stále v kontaktu přes stránky ZUŠ, některé
starší děti mají své emaily a telefonní čísla. Bohužel nám
chybí přímý kontakt, ale nedá se dělat víc, než vydržet a
vyčkat. Snad bude lépe. Nejpřednější je zdraví nás všech.

Vánoční koncert byl na dlouho posledním, jak jste ho prožila
a jak, prožíváte volarské koncerty před plným sálem, kde
mají koncerty nebývalou a krásnou atmosféru? Jak moc vám to
chybí?
Já za svou osobu musím říci, že mně moc - vždyť
dvouhodinovka vánočních tónů, melodií, koled a pohádkových
písní z domácí i zahraniční tvorby byla tím nejlepším
pohlazením v předvánočním shonu i letní době. Každý rok se
těšíme a s radostí připravujeme my zpěváci a celá ZUŠka pro
volarské a lenorské posluchače, rodiče a diváky od září
vánoční koncert a ve 2. pololetí další koncerty a soutěže.
Sály bývají naplněné, často bývá v hledišti tolik lidí, že
si ti poslední příchozí téměř nemají kam sednout. Říkáte
dvouhodinovka, ano, určitě to bývá průměrná doba koncertu,
dokonce jsme ji v minulosti mnohokrát překročili, ale díky
vytrvalosti diváků v hledišti, kteří to s námi vydrželi až
do konce a jejich potlesku jsme si toho o to víc vážili.
Tato situace se stávala proto, že bylo hodně šikovných dětí,
které si zasloužily vystoupit před obecenstvem ve větším
sále jako je kino a tím byl i obsah koncertu velmi rozsáhlý
a různorodý. Loni v kostele ani v kině na vánočních
koncertech při zpěvu písničky Půlnoční a Vánoční, anebo při
provedení dalších vánočních písní se sólisty nebo se sbory
asi vůbec nikoho nenapadlo, že už na jaře tomu tak nebude.
My už jsme se nedočkali ani pěveckého koncertu v květnu a
proběhnout nemohl ani závěrečný slavnostní koncert v červnu.
Moc nás to moc, mrzí to i děti, které už měly na začátku
března jasný repertoár, se kterým chtěly potom vystoupit v
závěru školního roku. - Trému mají děti hlavně před
vystoupením. Když už stojí na prknech, tréma postupně
odchází. Tréninkem se děti zocelují, a proto jim v budoucnu
veřejná vystupování ve svých budoucích profesích, ať už v
životě budou dělat cokoli, nebude vadit. Trému mají i známí
zpěváci, mají ji i herci, máme ji i my učitelé. Ta k tomu
patří, ale musíme ji kontrolovat a učit se ji eliminovat a
překonávat. Věřím, že někdy mají za své děti trému i rodiče
v hledišti. Děti jsou úžasné, touží po odměně a potlesku,
vyžadují diváckou podporu za půlroční dřinu, a následně pak
doma a u nás ve škole čekají na pochvalu. Té se jim určitě,
alespoň od nás ve škole, dostává. Je to správná odměna za
poctivou práci.
Co nejraději děti zpívají a jak připravujete repertoár na
volarské a lenorské koncerty a jak vznikla myšlenka
vánočních koncertů v sousední Lenoře?
Holky rády zpívají různé žánry písní, v poslední době mají
rády písničky pohádkové – Slyším své srdce bít, Já nemám
zámek, Cesta ke štěstí, Dobro s láskou vítězí, Mlýn klape
svou, Hádej, Svítá nad královstvím, ti nejmladší zase třeba:
Buchet je spousta nebo Statistiku. Nabízíme i neznámé
trojhlasé lidové písničky, z umělých jsou to skladby od
skupiny Queen, ABBA, Gottovo písničky- Jdi za štěstím,
Sněhobílý kraj, Země vstává, Vánoční strom, Už záhy přijde
vzácná noc, Čas vánoční, nebo od L. Vondráčkové, H. Zagorové,
H. Vondráčkové, zpívali jsme i anglické - Lollipop, You
Raise me Up, Rock My Sou, Oh, Happy Day, Mama Mia, Adiemus…
V současné době máme pouze jednoho chlapce z první třídy,
který se velice dobře zapojil mezi ostatní děvčátka. - V
Lenoře jsou konány pravidelné vánoční koncerty už nejméně 20
let díky tomu, že volarská ZUŠ má v Lenoře pobočku a před
několika lety dokonce do Lenory začal dojíždět vyučovat hru
na dechové nástroje, klavír a keyboard pan učitel František
Zach, který koncert spolu s tamním svazem žen v Lenoře každý
rok organizuje. Většinou v sokolovně vystupovaly děti z
Lenory, pěvecký sbor Poupata a V - Band pod vedením Kateřiny
Pavlíkové.

Jsme na konci našeho rozhovoru, co byste chtěla vzkázat
dětem i rodičům v této těžké a pro zpěv nepřející době právě
ke zpívání?
Ctím a vážím si rodin, jejichž děti, které chodí do ZUŠ hrát
nebo zpívat, modelovat z hlíny, malovat a kreslit, rodin,
které podporují výuku v ZUŠ a poskytnou svým dětem možnost v
čase určeném, aby se seberealizovaly v uměleckém oboru, jež
určitě patří k všeobecnému základnímu vzdělání osobnosti. O
to víc si vážím rodin, které věří a ví, že právě nyní v době
pandemie děti mohou díky ZUŠ zůstávat činnými, setrvávat a
zdokonalovat se v přihlášeném hudebním nebo výtvarném oboru
a že kromě distanční výuky ze ZŠ je právě jen ZUŠ vedle
základky v této době jedinou otevřenou institucí, která může
alespoň distančně fungovat a děti dál posouvat k lepším
výsledkům.
Na úplný závěr, pokud se opět začne zpívat, a já věřím, že
to bude brzy, připravíte koncert pro veřejnost, a kde by to
v případě povolení bylo?
Pokud bude doba taková, že se koncerty budou moci
uskutečnit, třeba jen v omezené režii s omezeným počtem
lidí, určitě zareagujeme podle situace. Těšíme se my učitelé
i děti na to, až budou výkony dětí vyslyšeny a dětem i
jejich rodinám přeji hlavně pevné zdraví a dětem chuť dál se
věnovat mimoškolním činnostem, svým zálibám a koníčkům právě
u nás na půdě ZUŠ.








|
|
 |
 |
 |
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
prachatickoNEWS.CZ
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz


|
|
|
|



|