Text a foto:
TOMÁŠ PŘIBYL
Prachatická radnice na konci roku 2019 zavedla v centru
modré a zelené parkovací zóny pro rezidenty a abonenty. A
rok sbírala podněty od veřejnosti k této nové úpravě. V nich
se nejčastěji řešilo otevření parkování na levé straně
náměstí. Hospodářská komora například navrhla, aby se tu
mohlo parkovat v době obědů a tím se podpořily místí
restaurace. – Komise dopravy a radní to ale odmítli, a to
hlavně proto, aby se z náměstí nestalo jedno velké
parkoviště.
Po dlouhém sbírání podnětů nakonec radní řešili především
dvě věci. Zda část míst v zelených zónách pro abonenty
převést o smíšené zóny, kde mohou parkovat i rezidenti
s modrými kartami. A tomu nakonec vyhověli a tato smíšená
úprava začala se začátkem roku platit před Starou radnicí na
náměstí a před Prenestsou v Poštovní ulici.
Pro rezidenty tak v centru přibylo osm míst. „Je to hlavně
proto, že vydaných abonentních karet bylo méně, než pro ně
vyhrazených parkovacích míst,“ vysvětlil pro
prachatickoNEWS.CZ vedoucí odboru komunálních služeb a
dopravy Luboš Kvasnička.
Druhá část návrhů se pak týkala právě otevření i druhé půlky
náměstí pro parkování. Kromě hospodářské komory, která to
navrhovala v době obědů, se tento návrh objevil i v anketě,
kterou město vypsalo loni v létě. Navrhovatel žádal o
otevření levé části náměstí pro parkování natrvalo a další
návrh mluvil o otevření této části alespoň pro návštěvníky
městského úřadu.
Město přitom nepravidelně část náměstí od kašny směrem k Libínu
používá jako parkoviště například při některých
konferencích, které se konají ve Staré radnici. Jinak ale
tato část slouží třeba pro trhy. Stává tu také městský
vánoční strom, betlém nebo velikonoční bříza. – Oficiálně
jde o komerční zónu a tou tato část náměstí zůstane.
„Komise dopravy především nechtěla z náměstí jedno velké
parkoviště,“ vysvětlil Luboš Kvasnička. Odborné posouzení
toho, zda by otevření levé části náměstí pro parkování bylo
technicky a legislativně možné, si radní a komise dopravy
udělat nenechali. „Musel by se udělat projekt, který by
řešil nájezdy a výjezdní oblouky, aby to bylo průjezdné na
druhou stranu. Muselo by se dělat zřejmě nové dopravní
značení, parkovací automat…“ řekl Luboš Kvasnička.
Poměrně technicky složité by asi také bylo zajistit, aby
novou parkovací plochu využívali lidé opravdu jen v době
obědů nebo aby na ní parkovali jen klienti úřadu. Na koho na
náměstí nezbude nyní místo, tak musí parkovat v Zahradní
ulici nebo v bývalých kasárnách, ze kterých je to na náměstí
pět minut pěšky. „Že lidé tato parkoviště nechtějí využívat
je podle mne trošičku lenost,“ řekl Luboš Kvasnička.
Protesty, které zavedení modrých a zelených zón v centru
provázely zejména zpočátku, pak v podstatě utichly. „Podle
mého názoru si na to lidé zvykli. Negativní ohlasy hodně,
hodně a hodně ustaly a teď už není prakticky žádný,“ dodal
Luboš Kvasnička závěrem s tím, že zavedení parkovacích zón
se nyní v dalších částech města neplánuje.
|
|
|
|
|
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
prachatickoNEWS.CZ
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|