Text: ZDENĚK PŘIBYL, foto: Národní park Šumava
Dosud nikdy nevídané záběry z přísně chráněných míst
Národního parku Šumava obletěly takřka celý virtuální svět -
Černé jezero s desítkami bruslařů, rozjařená návštěvnice
objímající břízku na známém ostrůvku v zamrzlé Chalupské
slati u Borových Lad, parkování v zákazu pod Plešným
jezerem.
"To, co se o prvním a zčásti i druhém lednovém víkendu dělo
na šumavských ledovcových jezerech, to byl už opravdu
extrém. To jsme za existenci národního parku nikdy
nezažili,“ nevěřícně kroutil hlavou mluvčí Národního parku
Šumava Jan Dvořák. A podivovali se tomu i sami slušní
návštěvníci parku.
Když Čertovo jezero kontroloval strážce, pohybovalo se na
zamrzlé hladině asi padesát lidí. Jezero, které má nejvyšší
hloubku 36 metrů, bylo navíc zamrzlé teprve tři dny. Strážci
národního parku už se na toto nebezpečné porušování zásad
pobytu v parku nemohou dívat se založenýma rukama.
Přistoupili proto k udělování dvoutisícových i
pětitisícových pokut hříšníkům na místě, a také ke zvýšenému
hlídání vzácných ledovcových jezer ve spolupráci s policisty
z Železné Rudy, kteří se sami nabídli. Maximální možná
pokuta je až 10 000 korun.
"Bydlím přímo u turistické stezky, takže ten nárůst
návštěvníků vidím. Připadá mi to už skoro jako v létě. Nové
je ovšem masové porušování zákazů," řekl novinářům ředitel
NPŠ Pavel Hubený a pak vysvětlil, v čem spočívá nebezpečnost
porušování zásad pobytu v parku. "Samotné sklouznutí se po
zamrzlé hladině jezernímu ekosystému příliš neuškodí.
Návštěvníci ale vystupují na břehy a tam už škodí, protože
ničí vzácné druhy rostlin. A hlavně - šumavská jezera jsou
součástí jádrových oblastí s výskytem tetřeva hlušce. Ten se
soustředí do míst, kde třeba zbyly nějaké borůvky či
jeřabiny, a to je právě v těchto středních partiích parku.
Lidé ho vyruší už na vzdálenost dvou set metrů."
Samostatnou kapitolou jsou parkoviště pro motorizované
návštěvníky Šumavy, kteří teď většinou přijíždějí na
jednodenní návštěvnu. Ubytovací možnosti jsou také
"zmrazené" a proto se množí počet karavanů, které řeší
ubytování ve vlastním. Některé stojí na místě i tři dny.
Ovšem - kde přebývají lidé, přibývají odpadky a otázka, kam
s nimi. Často je vylévají do mobilních toalet. Úplně stejně,
jako je to známé z letních měsíců, například na parkovišti
na příjezdu k Boubínskému pralesu.
Část starostů obcí se shoduje, že uzavření šumavských
parkovišť by nic nevyřešilo, lidé by parkovali svá auta
jinde. O přijetí nutných dopravních opatření už uvažuje
například starosta Modravy Antonín Šubrt, který přemýšlí o
tom, aby mezi záplavou parkujících aut vůbec mohla třeba
projet sanitka.
Jaké tedy existují možnosti řešení přelidněné zimní Šumavy s
výhledem, že i v létě bude o ni zřejmě opět velký zájem?
"Společně s obcemi a Regionální rozvojovou agenturou Šumava
pracujeme nyní na analýze, kterou chceme mít hotovou v
únoru. Je to spíše anketa, díky které zjistíme, kde jsou
slabé stránky infrastruktury, co je potřeba řešit. Takže
případně už na jaře budeme moci vymýšlet, jak to vylepšit a
zamezit komplikacím. Analýza nám všem určitě napoví, jak dál
třeba i v otázce parkujících karavanů," uvedl ředitel
šumavského národního parku Pavel Hubený.
|
|
|
|
|
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
prachatickoNEWS.CZ
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|