Text:
TOMÁŠ PŘIBYL
Spolku Pošumavská jízdní dráha se podařilo
udělat opět plnohodnotnou železnicí dvaačtyřicet metrů
dlouhý úsek dráhy v Novém údolí. A to ten, který vede od
zastávky směrem k hranicím a funguje na něm i muzeum
pošumavských lokálek, které spolek provozuje. Dosud tak byl
hlavně turistickou atrakci.
„Úsek bývalé tratě od zastávky Nové Údolí až k násilnému
přerušení v roce 1990 silnicí byl v délce 42 metrů prohlášen
plnohodnotnou dráhou dle Zákona o drahách, a to v kategorii
dráha místní. Stal se tak teprve třetí takovou dráhou v
republice,“ uvedl předseda spolku Pavel Kosmata.
Pro spolek jde o poměrně důležitou symbolickou událost,
protože jeho snahou je už 27 let mimo jiné obnova 110 let
staré trati z Nového údolí do bavorské Haidmühle (Borské
Mlýny). „Jestliže se v roce 1945 česká železniční síť
poněkud stáhla do vnitrozemí, tak nyní se zase ku hranici o
kousek vrací,“ řekl k tomu Pavel Kosmata.
Zároveň místní nejkratší mezinárodní železnice na světě
oslavila nedávno výročí zniku této lokálky. Ta byla uvedena
do provozu v roce 1910 a to 15. listopadu jako poslední
mezinárodní trať vybudovaná Rakousko-Uherskem. Po vzniku
železné opony byla na Německé straně vytrhána a na hranici
ji alespoň částečně obnovil spolek nadšenců kolem Pošumavské
jízdní dráhy v roce 2000.
Od té doby se tu nachází nejkratší mezinárodní železnice na
světě, na které je možné se svést v drezíně. „Časem se stala
oblíbeným cílem turistů, stejně tak jako naše malé muzeum
pošumavských lokálek a Nového Údolí. Postupně se nám
podařilo vybudovat okolo bývalé tratě místo vhodné k
odpočinku a k poučení,“ dodal Pavel Kosmata.
|
|
|
|
|
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
prachatickoNEWS.CZ
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|