Text: KATEŘINA
PŘIBYLOVÁ
Nové nařízení, které vstoupilo v
platnost 1. prosince a zavedlo modré a zelené parkovací zóny
v centru Prachatic, vyvolalo značkou kritiku. Z opozičních
řad třeba zaznělo, že není dobré vytlačovat auta z centra,
když nemají kde parkovat v okolí jádra. Objevily se ale i
hlasy po přísnější regulaci. Zóny jsou určeny pro rezidenty
a podnikatelé z centra. Ostatní tu mohou využívat jen
placených stání.
Z řad podnikatelů je pak nejčastěji kritizována nevhodně krátká a
nevhodně zvolená doba pro zásobování provozoven. Radnice si
ale zatím dál trvá na svém a odmítla i petici za zachování
parkování ve Věžní ulici. Strážníci přitom mají pokyn se na
parkování zaměřovat a řidičům, kteří parkují v zónách bez
parkovacích karet, nechávají za stěračem výzvu k tomu, aby
se dostavili na jejich služebnu. Způsob řešení je pak na
strážníkovi – může začít domluvou a skončit pokutou až dva
tisíce korun.
Na řešení situace s takzvanými botičkami jich strážníci nemají
dost. Nařízení přitom kontrolují i o víkendech a parkujících
aut v centru skutečně citelně ubylo a parkují většinou jen
tam, kde smějí. Cíl vedení města se proto díky tomu
naplňuje. Potvrzují to i vyjádření vedoucího odboru
komunálních služeb a dopravy Luboše Kvasničky, který nám
odpověděl na několik otázek:
Jak nové opatření se zónami po měsíci fungování
hodnotíte?
Na nějaké větší hodnocení je přeci jen ještě brzy. Průběžně
monitorujeme stav a shromažďujeme zkušenosti a případné
podněty občanů. Za mě osobně je však viditelné, že se oproti
předešlému stavu situace zlepšuje. Tím mám na mysli zejména
průjezdnost ulic a zpětnou reakci od několika občanů.
S čím jste ho zaváděli a daří se to naplňovat?
Hlavním důvodem bylo vytvořit předpis, který bude v souladu
se současně platnou legislativou.
Jaké máte ohlasy od řidičů - obyvatel centra?
Velice různorodé. Z počátku byly spíše kritické, po
účinnosti nařízení se však zase začínají více objevovat ty
pozitivní. Jsou i tací, kteří by dopravu a parkování v
centru ještě zpřísnili.
A jaké máte ohlasy od podnikatelů?
Zde je to srovnatelné s obyvateli centra, někomu se to
nelíbí, někomu to nevadí a považuje to za všude jinde běžné.
Největší kritika je však asi na omezení doby zásobování. Zde
je však nutno podotknout, že toto omezení není součástí
nového nařízení, pouze se zavedlo ve stejném období.
Jak moc musí městská policie nové opatření vynucovat?
Toto je otázka na ředitele městské policie. Zvýšení dohledu
je však nutností, mnoho řidičů totiž nerespektuje dopravní
značení.
Kolik stálo pořízení nového dopravního značení zón?
Pořízení dopravního značení přišlo na zhruba 93 000 korun.
Kolik jste vydali do modrých a zelených zón zatím karet a
kolik jste vybrali na poplatcích za ně?
Rezidentních modrých karet bylo prozatím vydáno 75,
abonentních zelených devět. Vzhledem k platnosti vydaných
parkovacích karet do 31. 12. 2019, se však nejedná o konečný
počet. Na poplatcích bylo prozatím vybráno zhruba 110 000
korun.
Bylo by možné nějak pružněji nastavit časy pro
zásobování, které se ne vždy trefí do času určeného
nařízením města?
Zde musím opět podotknout, že omezení zásobování není
součástí nového nařízení, pouze se zavedlo ve stejném
období, jako doprovodné. Omezení zásobování v poledních
hodinách má za účel přispět ke zklidnění dopravy v centru
města v tomto čase. Toto omezení má ale i svá negativa,
zejména z hlediska logistického načasování zásobování.
Dosavadní zkušenosti a podněty budou předloženy k posouzení
komisi dopravy a případná doporučení k projednání v radě
města. Změna časů určených pro zásobování, stejně jako změna
samotného nařízení tak v závislosti na vyhodnocení v
budoucnu vyloučena není.
Neuvažujete, že byste přestali vybírat poplatky za
parkování v Zahradní ulici, aby lidé, kteří v centru
parkovat nemohou, měli kde zastavit co nejblíže, když jdou
třeba na úřady?
Tato otázka bude rovněž předložena k posouzení komisi
dopravy a následně radě města v rámci průběžného
vyhodnocování nařízení města. Chtěl bych ale uvést, že
placené parkování by mělo přispívat právě k obrátkovosti
parkujících vozidel a omezit tím dlouhodobě odstavená
vozidla.
|
|
|
|
|
|
ZPRÁVY |
|
|
|
|
|
PRACHATICKOnews.cz
Husova
68, 383 01
redakce@prachatickonews.cz
|
|
|
|
|