Zprávy - Foto - Inzerce - reklama/redakce  

 
  FOTO: Prachatice dostaly nové komunitní centrum Na půdě

PRACHATICE – 8/8 2020 - 12:53 – KreBul otevřel nové komunitní centrum Na půdě. Stojí za ním dlouhý příběh plný velké snahy o vybudování něčeho nového, potřebného a krásného.

      

   Text a foto: TOMÁŠ PŘIBYL

  

Komunitní centrum Na půdě je další ze služeb, které KreBul provozuje v domě zvaném Křižovatka u Štěpánčina parku. Především vzniklo jako místo pro komunitu, tedy pro setkávání a budování vztahů všech lidí v Prachaticích. A vzniklo také jako místo, které přináší architektonicky inovativní prostor do města, které je často tak přehnaně konzervativní, až zapomíná na radost a krásu. A také je centrum ukázkou vůle a trpělivosti mladých lidí, kteří se při jeho budování spojili.

KreBul v čele s ředitelem Zdeňkem Krejsou připravil na páteční slavnostní otevření téměř hodinu trvající program. O zpěv na úvod a závěr se postaral Lukáš Randák, který je mimo jiném zpěvákem opery Jihočeského divadla. A popřát novému centru hodně štěstí přišla řada hostů v čele s poslancem Janem Bauerem a starostou Martinem Malým.

Centrum se otevíralo netradičně, ale symbolicky vzhledem k jeho významu. Šest patronů centra dostalo klubíčka vlny, které poslali mezi lidi, aby se jimi propojili. To je to hlavní, co by mělo centrum dělat – spojovat. Hned po svém vzniku tak centrum Na půdě vytvořilo první lidskou síť, z níž si pak každý mohl vzít kousek vlny na památku.

Vojáci ze strakonického raketového pluku také přivezli centru výtěžek pochodu, který organizují pro připomenutí děsivých pochodů smrti na konci druhé světové války. A také se při otevření podepisovala smlouva o spolupráci prachatického komunitního centra a podobného centra ve slovenském městě Prievidza, kde ho buduje poslanec místního zastupitelstva Michal Dobiaš.

Vybudování centra byl poměrně náročný a dlouhý proces. KreBul v čele se Zdeňkem Krejsou na tomto projektu začal pracovat už v roce 2016. Nejprve se mu dlouho nedařilo vůbec najít architekta, který by centrum na půdě domu navrhl. S žádostí o dotaci pak KreBul neuspěl, aby se nečekaně po přehodnocení žádosti dozvěděl, že dotaci dostane.

Výběrové řízení na dodavatele se protahovalo a muselo se konat čtyřikrát, než se našla firma, která se do odvážné stavby chtěla pustit. Do toho se zvyšovaly náklady – výběrovým řízením a také při stavbě a nakonec se vyšplhaly na zhruba jedenáct milionů korun. Kromě dotace na náklady přispělo také město, kterému objekt patří a zhruba třetinu nákladů si musel nakonec KreBul od radnice půjčit, když mu nevyšel úvěr.

Do dokončení centra navíc zasáhla doba paniky z covidu. KreBul se tak pouštěl do projektu formou chůze na laně bez záchranného lana a vidiny konce. Financování stavby se totiž podařilo vyřešit až krátce před jejím dokončením, což vyžadovalo hodně odvahy a riskování, bez kterého by centrum nebylo.

Stavba centra je přitom oceňována také díky návrhu, který připravil akademický architekt Libor Fránek. Ten pochází ze severní Moravy, architekturu vystudoval v Brně, Praze a Itálii a pracuje hlavně v Praze ve svém studiu a v Prachaticích v domě vedle kostela, který rekonstruuje. Má za sebou práci po celém světě pro klienty například v Japonsku nebo USA a působil i ve filmovém a reklamním průmyslu – například pro Studio Barrandov, Krátký film nebo Českou televizi.

Při návrhu nového komunitního centra v Prachaticích se musel vyrovnat s několika problémy – předně jak do podkroví domu přivést jeho návštěvníky. Také bylo nutné brát zřetel na to, že objekt leží vedle parku na hranici památkové rezervace, že projekt má vzhled domu oživit a že do prostor centra je nutné přivést hodně světla.

"Jde tam o nějaké aktivity, a aby byly zajištěny, tak bylo třeba tomu přizpůsobit technologickou stránku věci. A když se tam má pohybovat vyšší procento lidí s nějakou fyzickou indispozicí a i s ohledem na normy, tak bylo třeba bezbariérově ten prostor zpřístupnit," řekl Libor Fránek. Proto navrhl ve dvoře domu výtah jako jeden z markantních prvků centra.

Architektonický návrh centra bral v úvahu i to, kde se nachází. „Musím zdůraznit, že ty věci tam byly realizovány s respektem k tomu, že jsme na hranici památkové rezervace a jsme v příkrovu parku. Památkáři to možná vidí jinak, ale to je otázka diskuse a je to o tom, že některé věci potřebují větší množství energie a argumentace, aby se prosadily," vysvětlil architekt.

Proto je výtah jako moderní prvek navržen a postaven ve dvoře a prosklené části také. Libor Fránek ale nedal domu při pohledu od parku usedlou podobu, ale naopak střechu rozvlnil netradičními okny. „Mně to evokuje oči otevřené do města. Ta střecha byla mrtvá a najednou ožije. Je to organická věc, která si myslím, že bude jen přínosem do toho prostoru. A bude tak trochu v kontrastu s tou moderní stavbou v závěru domu."

Zvlnění střechy navrhl Libor Fránek i proto, že do podkroví je třeba přivést hodně světla. „Absolutně nemám rád střešní okna. Nevím, z jakého důvodu se upřednostňují. Nehledě na to, že to není ani praktické," řekl. „Abych tam přivedl světlo, tak jsem udělal něco, co tu střechu rozvlnilo."

 
 

FOTOREPORTÁŽE

 
     
 

PRACHATICKOnews.cz

Husova 68, 383 01

redakce@prachatickonews.cz

TOPlist

 

 

 

 

 

 
 

Copyright: PRACHATICKOnews.cz, Všechna práva vyhrazena